Čínská univerzita politologie a práva nedávno zveřejnila analytický článek s titulem „Tři nové typy průmyslových dotací EU ve jménu ekologické transformace,“ který analyzuje a třídí politiky EU na „tři nové typy“ z hlediska historického vývoje, aby komplexně odhalil úplný pohled příslušných opatření EU a podstaty jejích dotačních politik ve jménu ekologické transformace.
20. srpna 2024 vydala Evropská komise konečné rozhodnutí o antisubvenčním vyšetřování čínských osobních elektrických vozidel (AS689) a plánovala uvalit vyrovnávací cla ve výši 17 % až 36,3 % na čínské exportní společnosti (samostatná daňová sazba Tesly činí 9 %).
V článku je poukázáno na to, že tento krok EU stojí za novým kolem globální hry na řešení klimatických změn a dosažení ekologické transformace. V posledních letech si mnoho zemí stanovilo „tři nové výrobky“ (fotovoltaické produkty, elektrická vozidla a lithiové baterie) za své priority průmyslového rozvoje a Evropská unie je typickým představitelem. Zatímco EU důrazně odsuzuje dotace zavedené americkým „Zákonem o snižování inflace,“ zároveň zvyšuje své dotace na „tři nové výrobky“ ve svých členských zemích.
Článek poukazuje na to, že EU sice navenek prostřednictvím právních předpisů sleduje a omezuje provádění státní podpory narušující trh ze strany členských států, ale stanovila celou řadu výjimek a pod záminkou podpory ekologického rozvoje a transformace a neustálého rozšiřování rozsahu výjimek pro EU a její členské státy k dotacím „tří nových výrobků“ ponechává dostatečný prostor a flexibilitu. Mnoho členských států EU, organizací a společností automobilového průmyslu, think-tanků a vědců vyjádřilo své názory a poukázalo na to, že toto protisubvenční opatření je protekcionismem ve jménu „spravedlivého obchodu“ a že při podpoře rozvoje průmyslu elektrických vozidel v EU se nelze obávat konkurence.
D.
CMG / gnews.cz-jav_07