Seres Group dříve známá jako Sokon Group nebo Chongqing Sokon Industry Group Co., Ltd, je čínský výrobce automobilů založený v září 1986 se sídlem v čínském Čchung-čchingu. Tato společnost se zrodila se jako výrobce komponentů pro domácí spotřebiče a tlumičů, v současnosti vyrábí osobní automobily, motocykly a užitková vozidla, stejně jako tlumiče a spalovací motory. V roce 2022 se společnost přejmenovala ze Sokon Group na Seres Group a na světovém trhu působí prostřednictvím svých dceřiných společností Seres, DFSK Motor, XGJAO Motorcycle a Yu’an Shock Absorber Company. Je to jeden z nejprogresivněji se rozvíjejících automobilových podniků v Číně. Akcionáři společnosti Seres jsou soukromí investoři a také místní vládní subjekt a státní společnost. Název Seres je odvozen ze starořeckého slova „Σῆρες“, což znamená „Čína“.
Co musíte vědět
Předchůdcem skupiny Sokon Group byla společnost Chongqing Baxian Fenghuang Electronic Factory. Výrobky které byly určeny pro čínský i japonský trh, rychle dosáhly 90% podílu na trhu v tomto odvětví. V září 1996 byla založena společnost Chongqing Yu’an Shock Absorber Company, což znamenalo založení nového závodu zaměřeného na výrobu tlumičů pro automobily a motocykly. Závod neuvěřitelně rychle dosáhl své maximální výrobní kapacity, která přesáhla 1,5 milionu kusů ročně. Následně společnost změnila název na Chongqing Yu’an Innovation Technology (Group).
Vzhledem k obrovskému úspěchu v oblasti výroby komponentů se společnost Chongqing Yu’an rozhodla vstoupit přímo do odvětví výroby automobilů a motocyklů a uzavřela řadu dohod s japonskými i čínskými výrobci na vytvoření nové řady vozidel. V červenci 2002 byla založena společnost XGJAO Motorbyke, výrobce levných sportovních motocyklů určených především pro mladší generace, a na trh byly uvedeny první modely (F4 následovaný v následujících letech modely F5, F6 a F7).
V oblasti automobilové výroby byla podepsána dohoda se společností Suzuki o licenčních dodávkách podvozků a motorů pro mikrobusy a malá užitková vozidla a 27. června 2003 byl společně s Dongfeng Motor Corporation založen nový společný podnik Dongfeng Yu’an Automobile 50:50 se sídlem v Chongqingu a montážním závodem ve Wuhanu. Následně bylo vytvořeno inženýrské centrum pro konstrukci elektrických vozidel s názvem Chongqing Ruichi Automobile Company. V roce 2005 se v závodě Dongfeng ve Wuhanu začalo vyrábět první vozidlo tohoto společného podniku: mikrobus Dongfeng Yu’an řady K, který se vyvážel i do zahraničí, včetně exportu do Evropy. A už v květnu 2012 kdy se mezitím rozjela výroba osobních vozidel, tak bylo vyrobeno milionté vozidlo.
V roce 2016 byla zahájena výroba prvních vozidel typu SUV, která vznikla v rámci společného podniku se skupinou Dongfeng pod názvem DFSK Glory 580. Kromě toho byl v kalifornské Santa Claře založen start-up SF Motors se záměrem vyrábět elektromobily. Společnost SF Motors koupila výrobní závod společnosti AM General a otevřela tři vývojová a konstrukční centra pro elektromobily, jedno v Kalifornii, jedno v Michiganu a jedno v Čchung-čchingu. Koncem roku 2018 došlo k restrukturalizaci skupiny, kdy společnost Sokon získala podíl společnosti Dongfeng ve společném podniku za 621 milionů eur a stala se tak jediným vlastníkem DFSK. Společnost Dongfeng výměnou za to získala 26,1 % akcií společnosti Sokon za 620 milionů eur a stala se jejím většinovým akcionářem.
V lednu 2019 byla podepsána dohoda se společností Huawei o vývoji informačních technologií a softwaru pro elektromobily. Za účelem zlepšení výroby elektromobilů podepsala společnost v dubnu 2022 dohodu s výrobcem baterií CATL, která bude platit do roku 2026. V červenci 2022 došlo ke změně názvu společnosti na Seres Group. V srpnu 2024 společnost Seres Group oznámila, že bude investovat do dceřiné společnosti Huawei „Yinwang“ (Shenzhen Yinwang Intelligent Technology Co., Ltd.), což představuje 10 % jejích akcií, s cenou 11,5 miliardy RMB.
Zájem o auta této automobilové společnosti je značný. Tabulka dole znázorňuje prodej a přechod z transportních automobilů na automobily osobní.
Year | Total | Seres | DFSK | Fengon | Landian |
---|---|---|---|---|---|
2010 | 226,198 | – | 226,198 | – | |
2011 | 243,053 | – | 243,053 | – | |
2012 | 202,991 | – | 202,991 | – | |
2013 | 205,019 | – | 205,019 | – | |
2014 | 277,000 | – | 277,000 | – | |
2015 | 275,316 | – | 114,160 | 161,156 | – |
2016 | 381,636 | – | 122,639 | 258,997 | – |
2017 | 400,038 | – | 400,038 | – | |
2018 | 347,837 | – | 347,837 | – | |
2019 | 325,381 | – | 325,381 | – | |
2020 | 273,590 | – | 273,590 | – | |
2021 | 266,614 | 8,169[19] | 258,445 | – | |
2022 | 267,246 | 80,041[20] | 187,205 | – | |
2023 | 253,181 | 106,703[21] | 146,478 |
Portfolio prodávaných automomilů je pestré a reaguje na poptávku
Série automobilů značky Seres. Seres je značka elektromobilů prodávaných společností Seres Group. Od roku 2023 byla značka Seres přesunuta na exportní značku, zatímco AITO se stala značkou pouze pro domácí trh. Dole na snímku je Seres 7.
Automobil řady: SERES
SERES je značka, na které společnost Seres Automobile spolupracuje se společností Huawei v oblasti chytrých elektrických vozidel.
Automobil řady: AITO
AITO je značka, na které společnost Seres Automobile spolupracuje se společností Huawei v oblasti chytrých elektrických vozidel. Společnost Huawei se podílí na návrhu modelů AITO, zatímco Seres na jejich výrobě.
Automobil řady: LANDIAN
Landian je značka Seres pro levné elektromobily, která byla představena v březnu 2023. Slovo Landian znamená v čínštině doslova modrá elektřina.
Automobil řady: RUICHI
Společnost Chongqing Ruichi Automobiles byla založena v září 2003. Společnost je plně financovanou dceřinou společností skupiny Chongqing Sokon Group pro čistě elektrická užitková vozidla.
gnews.cz-jav_07