Kočky ve Schwarzenberském paláci. Pražská Národní galerie pořádá ve Schwarzenberském paláci na Hradčanském náměstí unikátní výstavu Dobrá kočka i ta proradná. Kočky v grafice 16. až 18. století.
Jedinečný lept Václava Hollara Dobrá kočka, která nemlsá z roku 1646 patří k nejznámějším i nejzáhadnějším dílům tohoto českého barokního rytce a kreslíře; můžeme ho označit za jeho ikonické dílo. V Hollarově grafické tvorbě nacházíme také další listy s tematikou koček, „hodných“ i „proradných“. Toto protikladné pojetí odpovídá ambivalentnímu vnímání a zobrazování koček ve starém evropském umění.
Kočky se v evropské grafice objevují už od 16. století, nejprve jako doprovodný motiv, posléze i jako hlavní námět. Oblíbené byly zejména u nizozemských a vlámských umělců 17. století, které přitahovaly dekorativností svých pozic, lákaly je zábavností i záhadností, roztomilostí i dravostí, vychytralostí i dalšími mnohoznačnými charakteristikami. Grafici a kreslíři je zachycovali nejen v rámci žánrových, alegorických, portrétních či přírodovědných výjevů, ale také na obrazech s náboženskou tematikou. Kočky figurovaly v umění také v roli nositelek symbolických a mravoučných významů, například v Ezopových bajkách nebo v satiře. Zachycení jejich jemného kožichu bylo navíc pro grafiky výzvou a příležitostí k projevení uměleckého mistrovství.
Komorní výstavu grafických listů a kreseb doplňuje obraz Blázen s kočkou z okruhu předního malíře vlámského baroka Jacoba Jordaense.
Výstavu je možné navštívit denně kromě pondělí od 10:00 do 18:00 hodin, otevřená bude až do 29. září.
foto: asan.cz / gnews.cz-Jana Černá