Evropská komise (EK) uložila Českým drahám (ČD) a rakouským drahám Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) pokutu v celkové výši 48,7 milionu eur za porušení antimonopolních pravidel EU. ČD a ÖBB se spolčily, aby zabránily novému účastníkovi na trhu, společnosti RegioJet, v přístupu k použitým vozům, a omezily tak hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy.
ČD a ÖBB poskytují služby osobní železniční dopravy v České republice a Rakousku. V roce 2011 vstoupila společnost RegioJet na trh dálkové osobní železniční dopravy v ČR. Aby mohl konkurovat společnostem ČD a ÖBB, spoléhal RegioJet z velké části na ojeté vozy.
Šetření EK zjistilo, že v letech 2012 až 2016 se společnosti ČD a ÖBB domlouvaly, aby si udržely své postavení na trhu a bránily expanzi společnosti RegioJet jak v ČR, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní, čímž porušily článek 101 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „SFEU“).
ČD a ÖBB koordinovaly svůj postup v prodejních procesech týkajících se použitých vagonů ÖBB pro dálkovou osobní dopravu, aby zabránily společnosti RegioJet v jejich nákupu. Vozy ÖBB byly pro společnost RegioJet zvláště relevantní s ohledem na jejich kvalitu a moderní vlastnosti, ale také proto, že již byly schváleny pro provoz v České republice.
EK zejména zjistila, že ČD a ÖBB:
* ČD a ÖBB se spolčily a načasovaly prodej vagonů tak, aby společnost RegioJet nemohla koupit použité vozy ÖBB.
* zmanipulovaly postupy prodeje použitých vagonů ÖBB tak, aby ČD mohly koupit vozy místo společnosti RegioJet.
* Dohodl jiného vhodného kupce než společnost RegioJet pro ojeté vozy ÖBB, o které neměly ČD zájem.
* Vyměňovaly si důvěrné informace o nabídkách a míře zájmu ostatních zájemců účastnících se prodeje.
„Dnes udělujeme pokutu 48,7 milionu eur Českým drahám a ÖBB za to, že ve svém postavení spojily síly, aby bránily expanzi konkurenční společnosti RegioJet. Bránily společnosti RegioJet v nákupu použitých železničních vozů ÖBB, na které RegioJet spoléhal, aby mohl konkurovat Českým drahám a ÖBB. Atraktivní služby osobní železniční dopravy jsou klíčové pro snižování uhlíkové stopy a my netolerujeme žádné omezování konkurence,“ uvedla výkonná místopředsedkyně Komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová.
Pokuty byly stanoveny na základě pokynů EK k pokutám z roku 2006. Při stanovování výše pokut EK zohlednila různé prvky, včetně závažnosti protiprávního jednání, jeho zeměpisného rozsahu a doby trvání.
ÖBB spolupracovala s EK v rámci programu shovívavosti (oznámení o shovívavosti z roku 2006), a proto jí byla pokuta snížena o 45 %. Snížení odráží načasování spolupráce ÖBB a rozsah, v jakém důkazy, které poskytla, pomohly EK prokázat existenci kartelu.
Rozdělení pokut uložených jednotlivým společnostem je následující:
Pokuta (v EUR) | Snížení z důvodu shovívavosti | |
ÖBB | 16 712 000 | 45% |
ČD | 31 940 000 | 0% |
Evropská komise/ gnews – RoZ