PEKING 30. října – Rozhodnutí Evropské unie (EU) uvalit na pět let konečná vyrovnávací cla na elektromobily vyrobené v Číně vyvolalo silný odpor a Čína tento krok označila za „nespravedlivý, nerozumný a neobjektivní“.
Ve středečním prohlášení vyjádřila Čínská obchodní komora pro dovoz a vývoz strojírenských a elektronických výrobků (CCCME) jménem čínského automobilového průmyslu „velkou lítost“ nad rozhodnutím zavést protisubvenční cla na elektromobily pocházející z Číny.
Od středy budou tato cla platit s různými sazbami pro různé společnosti: Pro společnost BYD jsou sazby 17 %, pro Geely 18,8 % a pro SAIC 35,3 %. Na ostatní spolupracující firmy se bude vztahovat clo ve výši 20,7 procenta, zatímco na nespolupracující firmy bude podle Evropské komise platit celní sazba 35,3 procenta.
Na základě odůvodněné žádosti o individuální přezkum bude americký výrobce elektromobilů Tesla, který rovněž vyrábí vozidla v Číně, podléhat clu ve výši 7,8 procenta, uvedla komise.
CCCME uvedla, že Evropská komise v konečném rozhodnutí o uvalení konečného cla na čínské elektromobily neopravila svá „nesprávná zjištění“ a že v postupu došlo k závažnému nedostatku transparentnosti, a dodala, že tento krok vážně porušuje příslušná antisubvenční pravidla Světové obchodní organizace (WTO) a EU.
Nesouhlas s rozhodnutím vyjádřilo ve středečním prohlášení také Čínské sdružení výrobců automobilů (CAAM). Rozhodnutí, které není objektivní a je krajně nespravedlivé vůči čínským automobilovým společnostem, považuje CAAM za nepřijatelné.
CAAM zdůraznil, že uvalení cel nejen porušuje základní zásady volného obchodu a spravedlivé hospodářské soutěže, ale také podkopává spolupráci mezi čínským a evropským automobilovým průmyslem, jakož i ekologický a nízkouhlíkový přechod.
Již dříve ve středu mluvčí ministerstva obchodu (MOC) uvedl, že Čína neschvaluje ani nepřijímá rozhodnutí Evropské komise o uvalení dodatečných cel na čínské elektromobily.
Čína opakovaně poukazovala na to, že protisubvenční šetření EU týkající se čínských elektromobilů je iracionální, plné četných nesrovnalostí a představuje protekcionistický krok pod záminkou „spravedlivé hospodářské soutěže“, uvedlo MOC.
Čína se již v této věci obrátila na mechanismus WTO pro řešení sporů a bude i nadále přijímat veškerá nezbytná opatření na ochranu legitimních práv a zájmů čínských podniků, poznamenal mluvčí MOC.
Čínská automobilka SAIC Motor, které Evropská komise uložila celní sazbu ve výši 35,3 %, uvedla, že hodlá podat žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie, v níž toto rozhodnutí napadne.
Podle automobilky se Evropská komise během svého šetření dopustila chyb při identifikaci dotací, ignorovala klíčová fakta a argumenty předložené společností SAIC a nepřesně předpokládala sazby dotací u několika položek.
Společnost uvedla, že dodatečné sazby pouze zvýší náklady evropských kupců automobilů a budou bránit širokému rozšíření elektrických vozidel, a dodala, že podniká kroky k přizpůsobení se obchodním překážkám, včetně zintenzivnění úsilí o uvedení nových modelů automobilů s různými systémy pohonu na evropský trh a rozšíření produktové řady pod značkou MG.
Nová fáze konzultací
Evropská komise při úterním oznámení o uložení cel uvedla, že EU a Čína nadále pracují na nalezení alternativních řešení, která by byla v souladu s pravidly WTO a která by účinně řešila problémy zjištěné v rámci šetření, a dodala, že je nadále otevřena jednání o cenových závazcích.
Mluvčí MOC uvedl, že EU je i nadále otevřena pokračování jednání o cenových závazcích pro elektromobily vyrobené v Číně, a dodal, že Čína vždy prosazuje řešení obchodních sporů prostřednictvím dialogu a konzultací a vynakládá veškeré úsilí, aby toho dosáhla.
V současné době jsou technické týmy obou stran zapojeny do nové fáze konzultací. Doufáme, že evropská strana bude s Čínou konstruktivně spolupracovat, řídit se zásadami „pragmatismu a rovnováhy“ a zohledňovat hlavní zájmy druhé strany a usilovat o co nejrychlejší dosažení oboustranně přijatelného řešení, aby se zabránilo eskalaci obchodních třenic, uvedlo MOC.
CAAM vyjádřila naději, že obě strany budou pokračovat v dialogu a konzultacích s cílem zachovat stabilní fungování globálních automobilových průmyslových a dodavatelských řetězců.
CCCME mezitím vyjádřila naději, že EU bude ke konzultacím přistupovat s maximální upřímností a co nejdříve dosáhne vyváženého řešení přijatelného pro obě strany.
Toto rozhodnutí vyvolalo širokou nespokojenost jak mezi členskými státy EU, tak mezi zúčastněnými stranami v odvětví. Kritici tvrdí, že tato cla by mohla zatížit evropské spotřebitele, narušit obchodní a investiční vazby mezi EU a Čínou, bránit přechodu Evropy na ekologičtější automobilový průmysl a v konečném důsledku podkopat celosvětové úsilí o zmírnění změny klimatu.
Německé ministerstvo hospodářství potvrdilo svůj závazek „otevřených trhů“, zdůraznilo závislost země na globálních obchodních sítích a vyzvalo k pokračování jednání s Čínou s cílem zmírnit napětí a zároveň chránit průmysl EU.
Slovensko, které se v říjnovém hlasování vyslovilo proti zvýšení cel, se postavilo proti. Premiér Robert Fico poznamenal, že Čína je „v oblasti elektrických vozidel o 20 let před námi“, a varoval, že zvýšené obchodní bariéry by v konečném důsledku mohly poškodit více Evropu než Čínu.
Vedoucí představitelé automobilového průmyslu tyto obavy potvrdili. Hildegard Müllerová, prezidentka německého sdružení automobilového průmyslu, kritizovala cla jako „krok zpět pro globální volný obchod“ a varovala před možnou ztrátou pracovních míst, zpomalením hospodářského růstu a oslabením prosperity trhu spolu s dalšími obchodními spory. „Dveře pro jednání zůstávají otevřené. To je dnes jediná pozitivní zpráva,“ uvedla a vyzvala k trvalému úsilí o otevřená jednání.
Největší evropské automobilky, včetně společností Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz, vyjádřily jednotný postoj proti clům a obhajovaly otevřené trhy, které podporují spravedlivou hospodářskou soutěž.
Generální ředitel BMW Oliver Zipse varoval, že cla by mohla „poškodit obchodní model globálně působících společností, omezit dodávky elektromobilů evropským zákazníkům a zpomalit tak dekarbonizaci v odvětví dopravy“.
Michael Schumann, předseda představenstva německého Spolkového svazu pro hospodářský rozvoj a zahraniční obchod, kritizoval tarify jako kontraproduktivní a tvrdil, že jsou v rozporu s evropskými cíli podpory elektromobility a pokroku v ochraně klimatu.
„Přechod na elektromobilitu je základním kamenem ochrany klimatu a my musíme tento přechod podporovat a urychlovat,“ řekl Schumann agentuře Xinhua.
Své k tomu řekli i odborníci, kteří upozornili na širší geopolitické vlivy. Bojan Čukov, bývalý zahraničněpolitický poradce bulharského premiéra, tvrdil, že Spojené státy využívají EU v ekonomickém soupeření s Čínou.
„Čína je jednou ze zemí, která nejvíce dodržuje předpisy v oblasti životního prostředí. V tomto ohledu je příkladem pro ostatní země,“ řekl a dodal, že dodatečná cla jsou vedena ‚politickými imperativy‘.
Liang Guoyong, vedoucí ekonom Konference OSN o obchodu a rozvoji, označil cla EU za „kontraproduktivní“.
Poznamenal, že ochranná a restriktivní obchodní opatření na ekologické výrobky, jako jsou elektromobily, jsou v rozporu s celosvětovým úsilím o snížení emisí uhlíku a mohou zvýšit náklady evropských spotřebitelů.
„Uvalení těchto cel by pouze podkopalo ekonomické zájmy dovozců i vývozců a ohrozilo by globální pokrok v oblasti změny klimatu,“ varoval Liang.
Xinhua/ gnews – RoZ
FOTO – Xinhua/Zhao Dingzhe, Gao Jing