FRANKFURT/BERLÍN, 16. ledna – Čínští úředníci a výrobci automobilů sledují německé továrny určené k uzavření a zajímají se zejména o závody společnosti Volkswagen, otevírá se nová záložka, řekl agentuře Reuters člověk obeznámený s myšlením čínské vlády.
Koupě továrny by Číně umožnila vybudovat si vliv v ceněném německém automobilovém průmyslu, který je domovem některých nejstarších a nejprestižnějších automobilových značek, uvedla tato osoba.
Čínské společnosti investují v největší evropské ekonomice do celé řady odvětví, od telekomunikací po robotiku, ale tradiční výrobu automobilů zde zatím nezaložily, přestože Mercedes-Benz má dva velké čínské akcionáře.
Jakýkoli takový krok by mohl znamenat dosud politicky nejcitlivější čínskou investici. VW byl dlouho symbolem německé průmyslové zdatnosti, kterou nyní ohrožuje celosvětové hospodářské zpomalení, jež zasáhlo poptávku, a skřípající přechod na ekologické technologie.
Výroba automobilů v Německu pro prodej v Evropě by čínským výrobcům elektromobilů umožnila vyhnout se placení cel EU na elektromobily dovážené z Číny a mohla by představovat další hrozbu pro konkurenceschopnost evropských výrobců.
Nabídky by mohly přijít od soukromých společností, státních podniků nebo společných podniků se zahraničními hráči, čínské úřady si však vyhrazují právo schválit určité investice v zahraničí a pravděpodobně se budou podílet na jakékoli nabídce již od počátku procesu.
Rozhodnutí o investicích bude záviset na postoji nové německé vlády k Číně po únorových volbách, uvedl dotyčný.
Obě ekonomiky se během šestnácti let vlády Angely Merkelové hluboce propojily, k čemuž přispěly investice a vývoz německých automobilek do Číny.
Vztahy však ochladly, protože současná koalice usiluje o snížení závislosti na Číně. Ministryně zahraničí Annalena Baerbocková označila prezidenta Xi Jinpinga za „diktátora“ a Čínu za soupeře.
Zdroj z německého ministerstva zahraničí uvedl, že Čína se vyvinula v systémového rivala.
Volkswagen zkoumá alternativní využití svých továren v Drážďanech a Osnabrücku v rámci snahy o snížení nákladů a omezení svých německých aktivit. Největší evropská automobilka, která vlastní značky jako Porsche, Audi a Škoda, utrpěla pokles prodeje v důsledku rostoucí konkurence čínských společností.
Vedení VW chtělo zavřít několik závodů, ale narazilo na odpor odborů. V dohodě uzavřené před Vánocemi se dohodli, že od roku 2025 ukončí výrobu v Drážďanech, kde pracuje 340 zaměstnanců a kde se vyrábí elektrický model ID.3, a od roku 2027 v Osnabrücku, kde 2 300 zaměstnanců vyrábí model T-Roc Cabrio.
VW by byl otevřen prodeji továrny v Osnabrücku čínskému kupci, uvedla pro agenturu Reuters osoba obeznámená s úvahami společnosti.
„Jsme odhodláni najít pro areál další využití. Cílem musí být životaschopné řešení, které zohlední zájmy společnosti a zaměstnanců,“ uvedl mluvčí a odmítl konkrétně komentovat spekulace o nabídce.
Čínské společnosti se obávají, jak by je přijaly německé odbory, které mají polovinu křesel v poradních orgánech německých společností a usilují o dalekosáhlé záruky týkající se areálu a pracovních míst, uvedla osoba obeznámená s čínskými úvahami.
Stephan Soldanski, zástupce odborů z Osnabrücku, uvedl, že pracovníci závodu by neměli nic proti výrobě pro jednoho z čínských partnerů společného podniku Volkswagenu.
„Dokážu si představit, že bychom něco vyráběli pro čínský společný podnik …, ale pod logem VW a podle standardů VW. To je klíčová podmínka,“ řekl.
Čína se snaží otevřít dveře
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí uvedl, že společnosti, které chtějí investovat v Německu, by měly mít možnost tak učinit.
„Čína zavedla řadu opatření k otevření se, aby vytvořila nové obchodní příležitosti pro zahraniční společnosti … Doufáme, že německá strana bude také zachovávat otevřenou mysl (a) poskytne čínským firmám férové, spravedlivé a nediskriminační podnikatelské prostředí pro investice,“ uvedl mluvčí v prohlášení pro agenturu Reuters.
Zdroj obeznámený s uvažováním čínské vlády, který s agenturou Reuters hovořil pod podmínkou anonymity kvůli citlivosti záležitosti, odmítl jmenovat konkrétní potenciální investory.
Čínská obchodní komora v Berlíně na dotaz ohledně komentáře této osoby potvrdila, že čínští investoři mají o německý automobilový sektor velký zájem a považují jej za strategicky důležitou perspektivu dlouhodobých investic.
Dodali, že mnoho čínských výrobců automobilů věří, že získání náročných německých spotřebitelů je klíčovým ukazatelem úspěchu.
Prodej továren by mohl být pro VW levnější než jejich uzavření, uvedl bankéř obeznámený s automobilkou a dodal, že za každou z nich by mohl získat 100 až 300 milionů eur (103 až 309 milionů dolarů).
Volkswagen se k hodnotě aktiv nevyjádřil.
Stephan Weil, premiér Dolního Saska a člen dozorčí rady VW, se odmítl vyjádřit.
Čínští výrobci EV vyhledávají lokality
Řada čínských výrobců automobilů hledá místa pro své závody v Evropě, která je druhým největším trhem s elektromobily na světě, aby obešla cla, která loni zavedla Evropská komise proti podle ní nespravedlivým dotacím v Číně.
Většina z nich se zatím rozhodla postavit nové továrny v zemích s nižšími náklady a slabšími odbory, například BYD v Maďarsku a Turecku. Leapmotor plánuje výrobu se společností Stellantis v Polsku a Chery Auto začne letos vyrábět elektromobily v závodě, který dříve vlastnil Nissan ve Španělsku.
Čínští investoři si již prohlédli závody v západní Evropě, podle samostatného zdroje obeznámeného s těmito jednáními, včetně závodu Ford (F.N), který otevírá novou továrnu v německém Saarlouis, a závodu Audi společnosti Volkswagen v Bruselu.
Zdroje agentury Reuters v listopadu uvedly, že Leapmotor zvažuje využití závodu v Německu pro výrobu elektromobilů.
Společnost Chery agentuře Reuters sdělila, že zvažuje různé možnosti výroby v Evropě a očekává, že rozhodnutí učiní v letošním roce.
Její vrcholný evropský manažer loni v říjnu agentuře Reuters řekl, že by sice bylo rychlejší koupit stávající závod, ale nový závod by společnosti Chery umožnil vyrábět podle nejnovějších standardů.
Společnost BYD agentuře Reuters sdělila, že má dlouhodobé evropské cíle, které jsou do značné míry nezávislé na krátkodobé politice jednotlivých států.
Reuters/ gnews – RoZ
ILUSTRAČNÍ FOTO – pixabay