Ministr kultury ČR Martin Baxa dnes zveřejnil jméno vítěze výběrového řízení na nástupce Jana Buriana na postu generálního ředitele Národního divadla. Českou první scénu povede od srpna 2028 režisér a stávající ředitel ND Brno Martin Glaser.
„Jedním z rysů vyspělé kulturní společnosti je předvídatelnost, nezbytná pro odpovědné a úspěšné řízení velkých a významných kulturních institucí, jakou Národní divadlo bezpochyby je. Ve světě je běžné, že výběrová řízení na podobně prestižní pozice probíhají s velkým časovým předstihem, aby se zajistila účast těch nejlepších a nejkvalifikovanějších kandidátů a kandidátek. A to se v tomto případě podařilo. V osobě Martina Glasera bude mít Národní divadlo špičkového generálního ředitele,“ řekl ministr kultury Martin Baxa.
Výběrové řízení probíhalo od září minulého roku. Předsedou výběrové komise, složené z renomovaných odborníků a zástupců Ministerstva kultury, byl dramaturg, překladatel a pedagog prof. Mgr. Jan Hančil. „Uchazeč přesvědčil členy výběrové komise o svém hlubokém vhledu do problematiky Národního divadla, jeho nezaměnitelné pozici na divadelní mapě Prahy, České republiky a Evropy. Bylo zřejmé, že mu jeho rozsáhlé zkušenosti s řízením vícesouborového divadla umožňují, aby si akutně uvědomoval možnosti i rizika, která před Národním divadlem v nejbližší době stojí,“ uvedl po jednání komise její předseda Jan Hančil. „Uchazeč za zásadní označil otevření rekonstruované Nové scény a potřebu plnohodnotné zkušebny, která by umožňovala zvýšit výnosy divadla plnějším obsazením scén. Uchazeč také zmínil potřebu úzké spolupráce s Ministerstvem kultury a finanční náročnost úkolů, které bude ND řešit. Konkrétní a fundované odpovědi komisi přesvědčily, že uchazeč je mimořádně kvalitním kandidátem na pozici ředitele Národního divadla, takže získal všechny hlasy přítomných členů komise,“ dodal.
Martin Glaser vystudoval činoherní režii a dramaturgii na DAMU, založil generační Divadlo na prahu a už během studia přijal angažmá v Jihočeském divadle, kde od roku 1998 působil jako kmenový režisér a následně také jako umělecký šéf činoherního souboru. Za nastudování Schimmelpfennigovy hry Arabská noc získal cenu Josefa Balvína, Zelenkova hra Očištění byla v jeho režii vyhlášena jako nejlepší uvedená česká hra Cenou Nadace Alfréda Radoka. Diváckými hity se staly jeho komedie psané pro otáčivé hlediště v Českém Krumlově ve spolupráci s dramaturgyní Olgou Šubrtovou (Tři mušketýři, Ženy Jindřicha VIII. aneb Chudák král(em), Dekameron aj.). Od roku 2013 působí jako ředitel třísouborového Národního divadla Brno, je rovněž ředitelem dvou mezinárodních festivalů Janáček Brno a Divadelní svět Brno. Národní divadlo povede od divadelní sezony 2028/2029.
„Přijímám tento úkol se vší pokorou a zodpovědností, která mu náleží, a bude mi velkým potěšením věnovat svůj čas a energii Národnímu divadlu a všem lidem, kteří v něm pracují,“ říká Martin Glaser.
„Národní divadlo by pod mým vedením mělo směřovat k moderní veřejné kulturní instituci, která bude účelně organizovaná a důsledně finančně řízená. Budu usilovat o zdroje, které umožní mít adekvátně odměňované kmenové zaměstnance i rozvíjet širokou mezinárodní spolupráci. Národní divadlo musí mít ambici být respektovaným partnerem na evropské kulturní scéně. Jeho provozní a produkční zázemí se musí proměňovat tak, aby dostálo nárokům erbovní kulturní instituce a požadavkům divadla 21. století,“ slibuje.
Pro vedení baletního souboru počítá Martin Glaser s jedním ze svých nejbližších spolupracovníků – Máriem Radačovským. Do čela operního souboru přivede Jiřího Heřmana, se kterým na místo šéfdramaturgyně přijde z Brna Patricie Částková. Glaser povede dialog se stávajícími uměleckými šéfy souboru Činohry Lukášem Trpišovským a Martinem Kukučkou. Uvažuje o redefinici poslání Laterny magiky.
Otevřené výběrové řízení probíhalo jako dvoukolové. V prvním kole se mohl přihlásit zájemce splňující požadavky. Komise navíc s nabídkou účasti oslovila několik dalších kandidátů. Postupující do druhého kola odevzdávali písemné koncepce a absolvovali pohovor. Vítěz získal hlasy všech členů výběrové komise.
V komisi zasedli: dramaturg, překladatel a pedagog prof. Mgr. Jan Hančil, ředitelka a kreativní producentka Divadla X10 a předsedkyně Asociace nezávislých divadel Lenka Havlíková, prof. MgA. Blanka Kolegar (Chládková), proděkanka Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, rektorka Akademie múzických umění v Praze doc. PhDr. Ingeborg Radok Žádná, novinářka Jana Machalická, rektor Janáčkovy akademie múzických umění MgA. Petr Michálek, bývalý ředitel Slovenského národného divadla Mgr. art. Matej Drlička, ArtD., generální ředitel České filharmonie MgA. David Mareček, Ph.D., ředitel Dejvického divadla MgA. Lukáš Průdek, ředitel Divadla Na zábradlí doc. Mgr. Petr Štědroň, Ph.D., za ministerstvo kultury pak: vrchní ředitel sekce živého umění Mgr. Milan Němeček, Ph.D., vrchní ředitel sekce ekonomické a příspěvkových organizací Ing. Jan Vořechovský a ředitel odboru mezinárodních vztahů a Evropské unie PhDr. Petr Hnízdo.
„Velmi si vážím přímého oslovení výběrovou komisí, které bylo podstatným aspektem při mém rozhodování. Věřím, že má koncepce je nosnou strategií pro rozvoj Národního divadla a že mou volbou zřizovatel vyjadřuje jasnou vůli mne plně podporovat. Zároveň jsem velmi rád, že se pan ministr rozhodl pro postup standardní v evropských zemích a budu mít dostatek času se na svou novou misi připravit a zároveň dokončit svůj třetí mandát v Národním divadle Brno, na jehož rozvoji mi nesmírně záleží,“ uvedl Martin Glaser.
„Realizace výběrového řízení na generálního ředitele Národního divadla je dobrým příkladem zodpovědného zřizovatele, který o svou příspěvkovou organizaci pečuje transparentně, předvídatelně a rozhoduje s dostatečným předstihem, který umožní kontinuitu výkonu takto významné pozice,“ řekl předseda Asociace profesionálních divadel ČR Stanislav Moša.
Do srpna 2028 Národní divadlo povede stávající generální ředitel Jan Burian, před kterým stojí zejména úkol rekonstrukce Nové scény a příprava transformace divadla na novou právní formu – veřejnou kulturní instituci.
„Vážím si postupu, který zvolilo Ministerstvo kultury a blahopřeji Martinu Glaserovi. Těším se na spolupráci a to zejména, že budeme společně řešit strategické projekty rozvoje Národního divadla, které vyžadují kontinuitu a dlouhodobé plánování. Konkrétně se jedná třeba o výstavbu instituci s efektivním provozem pro moderní divadlo,“ vysvětlil generální ředitel Národního divadla Jan Burian.
„Když se 1. listopadu 2013 ujímal Martin Glaser vedení Národního divadla Brno, bylo to v době, kdy se této největší městem zřizované kulturní instituci příliš nedařilo. A asi málokdo si uměl představit, jak úspěšným ředitelem se stane. Ze ‚svého‘ divadla opravdu udělal sebevědomou metropolitní evropskou scénu, jak zněl jeho slib. Oznámení o tom, kam zamíří další profesní kroky Martina Glasera, přichází v době, kdy jím vedené Národní divadlo Brno prezentuje mimořádně vydařený rok 2024 s rekordní návštěvností a tržbami a poslední dekádu oprávněně označuje jako zlatou éru své existence. Děkuji mu za vše, co pro naše Národní a pro město Brno udělal, budu se těšit na další spolupráci v rámci jeho stávajícího mandátu a přeji mu, aby byl v tom pražském Národním minimálně stejně úspěšný,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková.
Martin Glaser
Studoval chemii na Přírodovědecké fakultě UK, ale po dvou letech přestoupil na DAMU, kde absolvoval studia činoherní režie a dramaturgie.
Během studií založil se spolužáky DIVADLO NA PRAHU, ještě před absolutoriem přijal angažmá v Jihočeském divadle, od roku 2006 byl uměleckým šéfem činohry Jihočeského divadla, v listopadu 2013 se stal ředitelem NdB.
Jako režisér dává přednost současné dramatice – řadu domácích i zahraničních her uvedl v české premiéře. Ve svých inscenacích se nejčastěji zabývá tématem hry, manipulace a moci (Havel – Odcházení, Ztížená možnost soustředění, Wright – Perem Markýze de Sade, Letts – Protokol, Shakespeare – Macbeth, Něco za něco, Hampton – Nebezpečné vztahy, Trier – Kdo je tady ředitel, Lausund – Benefice, Presňakovové – Hrát oběť, Maupassant – Miláček, Mastrosimone – Jako naprostý šílenci), víry a fanatismu (Schwab – Prezidentky, Słobodzianek – Prorok Ilja, Corneille – Polyeuktos) a rozpadem tradičních morálních hodnot (Zelenka – Očištění, Crimp – Misantrop, La Bute – Tlustý prase). Často se vrací i k tématu outsiderství, osamělosti a vykořeněnosti (Havlíček – Petrolejové lampy, McDonagh – Osiřelý západ, Mrzák inishmaanský, Belbel – Mobil, Vedral – Kašpar Hauser, Egressy – Portugálie, Čechov – Tři sestry). Spolu s dramaturgyní Olgou Šubrtovou vytvořili úspěšný autorský tandem (transkripce juvenilie Jaroslava Havlíčka Muž sedmi sester, adaptace novely Nathanaela Westa pod názvem Utěšitel, původní hra Blackout). Velkému zájmu publika se těší i hry a adaptace, které napsali pro otáčivé hlediště v Českém Krumlově (Ženy Jindřicha VIII, Dekameron, Tři mušketýři, Dracula).
M. Glaser hostoval v divadlech v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Liberci, Pardubicích a v Plzni. Za olomoucké nastudování Arabské noci Rolanda Schimmelpfenniga získal cenu Josefa Balvína, kterou uděluje Pražský divadelní festival německého jazyka. Inscenace Nebezpečné vztahy byla oceněna jako nejpozoruhodnější umělecký počin přehlídky České divadlo v roce 2008. Zelenkovo Očištění bylo v cenách Nadace Alfréda Radoka vyhlášeno jako nejlepší uvedená nová česká hra. Inscenace Tlustý prase získala Cenu studentské poroty na pardubickém Grand festivalu smíchu. Havlovo Odcházení a Havlíčkovy Petrolejové lampy byly vybrány na prestižní plzeňský festival Divadlo, Prezidentky a Mobil byly uvedeny na hradeckém festivalu Divadlo evropských regionů. V zahraničí se jeho inscenace představili na festivalech v Sibiu – Majitelé klíčů, Lipsku a Bydhošti – Její pastorkyňa a Regensburgu – Otello.
Ani jako ředitel Národního divadla Brno nepřestal režírovat. Pro činoherní jeviště NdB inscenoval mj. Havlíčkovy Petrolejové lampy, Teror Ferdinanda von Schirach, Shakespearovo Něco za něco, vlastní adaptaci románu Hana A. Mornštajnové, Kunderovy Majitele klíčů, Schimmelpfenigova Zlatého draka ad. Začal se zde pravidelně věnovat i opeře. S brněnským souborem nastudoval Janáčkovu Její pastorkyňu, Čajkovského Pikovou dámu, Evžena Oněgina, Verdiho Dona Carlose a Otella a Dvořákova Jakobína.
Koncepce rozvoje Národního divadla pro období let 2028–2034 – Martin Glaser
ministerstvo kultury/ ND/ gnews – RoZ
FOTO – Facebook ND