V sobotu oficiálně skončila cestovní horečka v rámci Jarního festivalu 2025 Chunyun a dopravní úřady hlásí rekordní čísla, která poukazují na nárůst cestovní aktivity a vývojové trendy v čínském prostředí mobility.
Letos byla poptávka po cestování mimořádně vysoká. Během uplynulých 40 dní se uskutečnilo odhadem devět miliard cest, což představuje nejvyšší počet cestujících v historii. Počty cestujících na železnici i v civilní letecké dopravě překonaly předchozí rekordy. Nových milníků dosáhla také námořní doprava, která uskutečnila více než 500 milionů vnitrostátních cest. Tento prudký nárůst cestování poukazuje na rostoucí mobilitu v celé Číně i na rozšiřující se dosah jejích dopravních sítí.
Neméně pozoruhodný byl i nárůst nových cestovních zvyklostí a trendů. Prodloužené osmidenní prázdniny vyvolaly prudký nárůst domácího i zahraničního cestovního ruchu. Vzhledem k tomu, že oficiální svátek v Číně byl letos prodloužen o jeden den, mělo více lidí možnost sladit rodinná setkání s cestováním. O své nadšení se podělila například Fang Ying z Lanzhou v provincii Gansu: „Delší dovolená mi umožnila navštívit rodinu a vyrazit na lyžařský výlet do Japonska.“
S prudkým nárůstem cestování se zvýšila i ekonomická aktivita, což odráží dynamický hospodářský růst Číny. Podle údajů ministerstva kultury a cestovního ruchu zaznamenal domácí trh cestovního ruchu meziroční nárůst o 5,9 %, přičemž během osmidenního svátečního období od 28. ledna do 4. února se uskutečnilo 501 milionů domácích cest. Celkové výdaje na domácí cestovní ruch dosáhly 677 miliard jüanů (93,4 miliardy USD), což představuje sedmiprocentní nárůst oproti předchozímu roku a 31,7procentní skok oproti roku 2019, což podtrhuje neutuchající vitalitu čínského odvětví cestovního ruchu.

Kromě cestovního ruchu zaznamenaly značný zájem také kulturní zážitky a tradiční aktivity. Díky úspěšnému zařazení Svátku jara na Reprezentativní seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO se návštěvníci hrnuli na starobylé architektonické památky, kulturní festivaly a výstavy místních řemesel. Známé akce, jako jsou loutková představení v Čchüan-čou, tanec Yingge v Šantou a festival lampionů v zahradě Yuyuan v Šanghaji, se stávají povinnými atrakcemi pro místní obyvatele i návštěvníky.
Zábavní průmysl zažívá během jarního festivalu rozmach
Hospodářský efekt se projevil zejména v zábavním průmyslu, kde se výrazně projevilo uvedení filmových trháků, jako je „Ne Zha 2“. Do 16. února přesáhly tržby čínského filmového trhu za 2025 filmů 20 miliard jüanů, čímž byl vytvořen nový rekord, nejrychlejší milník v historii čínské kinematografie. Do 21. února čínský filmový trh také předstihl Severní Ameriku a dočasně se umístil na prvním místě v tržbách z jednoho trhu na světě.
Za prudkým nárůstem příjmů z kin stojí rychle se rozvíjející čínská filmová technologie, včetně zdokonalování speciálních efektů, 3D a formátů IMAX. Tyto inovace zlepšují zážitek z návštěvy kina a přitahují větší počet diváků. Vzhledem k tomu, že příjmy čínských spotřebitelů nadále rostou, očekává se, že poptávka po kvalitních filmech podpoří další růst v tomto odvětví, a to jak na domácí, tak na mezinárodní úrovni.
Kromě prodeje vstupenek se vliv filmového průmyslu rozšiřuje i do širší kulturní a obchodní sféry. Popularita filmu „Ne ža 2“ podnítila řadu iniciativ v oblasti cestovního ruchu, jako je například „Jednodenní kulturní prohlídka Ne ža“ ve městě Ťiang-čou v jihozápadní čínské provincii S‘-čchuan a pohlcující VR zážitky v malebných oblastech Ťiang-si. Úspěchu filmu využily také místní podniky, které nabízejí tematické zážitky a zboží, což zase podporuje regionální ekonomiku.
Kromě toho má zábavní průmysl, včetně filmů, dokumentů a her, jasný vliv na podporu popularity turistických destinací. V loňském roce vyvolal úspěch televizního seriálu „My Altay“ turistický boom v regionu Sin-ťiang Altay, zatímco hra „Black Myth: Wukong“ podnítila zájem o severočínskou provincii Šan-si.
Letos se podle údajů projevil zejména vedlejší účinek filmu „Ne Zha 2“.
Podle společnosti Tongcheng Travel se v důsledku Valentýna od 14. do 16. února zvýšil objem vyhledávání hotelů v okolí kin po celé zemi více než pětkrát ve srovnání s předchozími týdny. Ve čtvrti Cuiping ve městě Yibin, kde se nacházejí atrakce s tématikou filmu Ne Zha, jako je palác Ne Zha, kulturní zážitková síň Ne Zha a Ne Zha Happy World, se počet hotelových rezervací zvýšil o více než 40 % ve srovnání s předchozím obdobím. Podobně ve čtvrti Hexi v Tchien-ťinu, kde se nacházejí atrakce s tématikou Ne Zha, jako je vesnice Chentang a město Ne Zha, vzrostl počet hotelových rezervací o téměř 30 procent.

CMG/ gnews.cz – RoZ