Sazby za přepravu kontejnerů klesají v důsledku zvýšení přepravní kapacity v důsledku dodání nových lodí v tomto roce, ale také s ohledem na očekávaný postupný návrat kontejnerových lodí z Rudého moře, který se odhaduje na druhou polovinu roku 2025.
Analytici trhu rovněž zdůraznili, že pokud budou realizována oznámení amerického prezidenta Trumpa o uvalení cel na výrobky z Číny, Evropy, Kanady a Mexika, pravděpodobně to v dlouhodobém horizontu poškodí osobní a podnikovou spotřebu a zároveň sníží budoucí poptávku po nákladu na kontejnerovém trhu.
Vzhledem k obchodní politice mezi zeměmi nelze vyloučit ani změnu obchodních tras s novými aliancemi.
Nová plavidla
Podle zprávy Container Shipping Outlook Report globální poradenské společnosti AlixPartners bude v letošním roce dodáno dalších 200 lodí, čímž se flotila rozšíří o 2 miliony TEU, což představuje přibližně 6% nárůst, poté co se očekává vyřazení starších lodí.
Kromě toho by návrat kapacity kontejnerových lodí přesměrovaných z africké trasy do Suezského průplavu spolu s masivní nabídkou nových lodí „mohl narušit rovnováhu nabídky a poptávky, snížit sazby a vrátit odvětví do let nadměrné kapacity“.
V loňském roce přibylo v kontejnerové dopravě téměř 11 %, tj. 3 miliony TEU nové kapacity, kterou však pohltila dodatečná kapacita potřebná v důsledku odklonění lodních tras přes Mys Dobré naděje.
Podle společnosti Alix Partners se celková kontejnerová flotila na evropských obchodních trasách zvýšila o 31 %.
Zpráva rovněž uvádí, že zahájení partnerství Gemini mezi společnostmi Maersk a Hapag Lloyd od 1. února představuje jednu z nejodvážnějších snah o řešení problému spolehlivosti v tomto odvětví, neboť nabídne lepší pokrytí globálního trhu, úsporu nákladů, spolehlivé trasy a ekologické výhody.
„Pokud bude úspěšně realizováno, mohlo by více než 340 plavidel operujících v síti hub-and-spoke nabídnout životaschopnou alternativu k modelu ‚z přístavu do přístavu‘,“ uvedla společnost.
naftemporiki.gr/ gnews.cz – RoZ