Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně zvýšil o 1,7 bodu na hodnotu 99,5, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,6 bodu na hodnotu 99,6 a indikátor důvěry spotřebitelů oproti únoru vzrostl o 2,2 bodu na hodnotu 98,8. Důvěra v hospodářství země stoupla v březnu u podnikatelů i spotřebitelů. Mezi podnikateli je nyní nejvyšší od července 2022.

Důvěra podnikatelů v ekonomiku se v březnu zvýšila napříč všemi odvětvími. Ve srovnání s únorem nejvíce vzrostla v obchodě (+2,3 bodu), dále ve vybraných službách (+1,8 bodu), v průmyslu (+1,3 bodu) a ve stavebnictví (+1,1 bodu).

„Důvěra podnikatelů vzrostla třetí měsíc v řadě, čímž se přiblížila svému dlouhodobému průměru. Ze všech hodnocených otázek vstupujících do souhrnného indikátoru důvěry podnikatelů k březnovému růstu nejvýrazněji přispěla vyšší očekávaná poptávka ve vybraných odvětvích služeb,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Důvěra spotřebitelů se oproti minulému měsíci zvýšila. Indikátor důvěry v březnu vzrostl o 2,2 bodu na hodnotu 98,8. Podíl spotřebitelů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v Česku se meziměsíčně snížil, přesto zůstává relativně vysoký. Podíl domácností očekávajících zhoršení své finanční situace v příštích dvanácti měsících se ve srovnání s únorem mírně snížil. Počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících, zůstal stejný jako v únoru. Počet respondentů, kteří neplánují v příštích dvanácti měsících pořizovat velké nákupy, se mírně snížil.


„Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se po tříměsíčním poklesu zvýšila a to zejména z důvodu zmírnění jinak nadále výrazně negativních očekávání spotřebitelů ohledně vývoje hospodářské situace v Česku pro období následujících dvanácti měsíců,“ sdělila Anastasija Neradová z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Detailnější informace o vývoji podnikatelské a spotřebitelské důvěry naleznete v doplňující informaci k RI konjunkturálních průzkumů.
ČSÚ/ gnews.cz – RoZ