Mickey slaví sté narozeniny a za poslední století hodně vyrostl. Firma drží více než 30% podíl na hollywoodském trhu. Jeho ekonomický, sociální a průmyslový model je základním zábavním molochem, který ohrožuje standardizaci a ochuzení kultury po celém světě.
Společnost má v tomto odvětví tak velkou váhu, že když malá myš provede strategickou změnu orientace, celé odvětví zatají dech. © Sra Leandra Garcia/U.S. Vzduch/ZUMA-REA
Mickeyho průvod. Má, co je potřeba. Společnost Walta Disneye, která vznikla 16. října 1923, slaví století své existence z vrcholu závratné hromady dolarových bankovek. S obratem 83 miliard v roce 2022 by samotná zábavní nadnárodní společnost, výkonný motor americké měkké síly, měla v Hollywoodu asi 30% podíl na trhu.
Slavný zakladatel Walt Disney zemřel v roce 1966. V roce 2023 se muž v čele juggernautu jmenuje Bob Iger. Symbol sám o sobě. Ve svých 72 letech ztělesňuje předseda a generální ředitel společnosti Disney ohromné choutky firmy. Je to muž, který stojí za totálními akvizicemi uskutečněnými v letech 2009 až 2017, symboly nenasytné strategie ekonomické koncentrace – počínaje konkurentem 20th Century Fox, který byl v roce 2017 spolknut za šek na 71,3 miliardy dolarů.
Zlobr pod Bobem Igerem vyrostl natolik, že je těžké rozeznat hranice jeho říše. Pixar? Koupeno Disney v roce 2006. Marvelovští superhrdinové? Získané v roce 2009. „Star Wars“? V roce 2012. „The Simpsons“, „Alien“ a dokonce i husa, která snesla zlatá vejce „Avatar“? Pohlcen Mickeym ve stejnou dobu jako Fox.
Vyhlášení války kinům
Bavíme se pouze o kinofilmu, ze kterého je nasazen celý jeden ekonomický okruh. Filmy se rychle stávají franšízami, rozdělenými do sérií, vlajkových produktů pro platformu Disney+. Tak vzniklo pět filmů „Star Wars“ od Disney a 12 sérií („The Mandalorian“, „Obi-Wan“, „Visions“…).
Ty jsou pak k dispozici v odvozených produktech, figurkách a dalších tričkách, které Disney inzeruje na televizních kanálech, které vlastní, jako je ABC nebo sportovní gigant ESPN. Tento merchandising se pak prodává, zejména v šesti zábavních parcích, které od Marne-la-Vallée po Tokio přes Šanghaj a Floridu každoročně přilákají téměř 100 milionů návštěvníků.
Ale tento okruh je předurčen k narušení. Ve 20. století patřil Disney k velkým jménům, které pomohly udělat z temné místnosti kouzelné místo. V 21. století Mickey sní o likvidaci kin. Vymyslet s Netflixem a dalšími svět, kde je obsah sledován přímo v obývácích a na chytrých telefonech, bez prostředníků (provozovatelů kin, distributorů atd.), kteří zachycují část příjmů.
Jeho válečná zbraň: Disney+ (D+). Streamovací platforma, která byla spuštěna na jaře 2020 ve Francii, je dalším dítětem Boba Igera. To mělo být dokonce jeho poslední stanoviště: na konci roku 2019 opustil svou pozici generálního ředitele krátce před spuštěním D+, který měl konkurovat Netflixu a Amazon Prime v oblasti videa na vyžádání. Jeho nástupce, Bob Chapek, podporuje pohřbívání kin v roce 2020 s Covidem v pozadí: „Naším přáním je urychlit podnikání v přímém kontaktu se spotřebiteli (…), řídit produkci obsahu tím, že ho oddělíme od distribuce, aby produkoval obsah. naši spotřebitelé chtějí. »
Průmyslem pak zavál vítr paniky. „Velká část západního kinematografického světa závisí na rozhodnutích tohoto jediného herce,“ vzpomíná novinář a filmový kritik Marc Moquin. Příklad: Francie. Národní kino centrum (CNC) vybírá z každého lístku prodaného v kinech daň ve výši 10,72 %, kterou pak znovu vkládá do filmů, které financuje. Úspěch amerických blockbusterů tak přispívá k dobrému zdraví francouzské kinematografie.
Nicméně v roce 2022 Disney představoval asi 20% divadelních vstupů ve Francii. Společnost dobře ví, že pokud stáhne své kuličky, francouzský kulturní model dostane ránu. Takže to hraje. Zejména pokud jde o změnu zákonů v její prospěch.
Kromě toho, že se D+ vyhýbá daním tím, že většinu svých evropských příjmů přiznává v Nizozemsku, platforma sní o ukončení takzvaného pravidla chronologie médií. Francouzské specifikum: streamovací giganti musí čekat patnáct až sedmnáct měsíců po ukončení využívání filmu v kinech, aby jej mohli postupně odvysílat (historicky proto, aby chránili kino před konkurencí televize, nyní streamování).
Politika vydírání
V říjnu 2022 je čas na vydírání. Disney vyhrožuje Francii, že neuvede do kin jeho blockbuster „Black Panther 2“, pokud úřady nebudou dodržovat chronologii médií. Ministryně kultury Rima Abdul-Malak není vůči této myšlence nijak zvlášť nepřátelská: „Jsou legitimní, když žádají o zkrácení doby šíření,“ prohlásila poté výměnou za závazek z jejich strany investovat 20 až 25 % jejich obratu ve francouzské produkci. Je stanoven princip reformy mediální chronologie: vychází „Black Panther 2“.
Disney si nárokuje vítězství, ale to maskuje neúspěch. Ve skutečnosti není společnost Disney + v současné době schopna generovat dostatečné zisky, aby nahradila uvedení v kinech. Platforma dokonce zaznamenává v roce 2022 deficit 1,5 miliardy dolarů, a to navzdory 146 milionům předplatitelů po celém světě.
V listopadu 2023 D+ poprvé zvýší ceny, aby pokryl některé ztráty. Dalším příznakem krize je Bob Chapek, který je v listopadu 2022 „vyhozen“ a nahrazen… Bobem Igerem, který se vrátil, aby si zahrál na spasitele. Velký backpedped, protože Iger jde tak daleko, že obviňuje platformu (kterou spustil) z poškozování divadelních vstupů Disneyho filmů!
„Náš spěch vyvíjet náš obsah tak, aby primárně sloužil našim streamovacím nabídkám (…) oslabil pozornost a koncentraci spotřebitelů,“ prohlásil letos v létě velký šéf. Je pravda, že nejnovější verze byly komerčním zklamáním: „Malá mořská víla“, „Ant-Man 3“, „Indiana Jones 5“, aniž by šlo o průmyslové havárie, se snaží být ziskové.
Unavila by veřejná franšízová strategie, kterou zavedl Disney a která se rozšířila po celém Hollywoodu, celé odvětví? V tuto chvíli se Mickey zdráhá nabídnout cokoli jiného: agenda pro nadcházející dekádu je stále plná dalších „Star Wars“, spousty Marvelovek a hraných remaků animovaných klasik („Hercules“, „Lilo a Stitch“. ”)… To zajistilo úspěch a uklidnilo akcionáře. Zatím alespoň…
Kolos s nohama z hlíny?
Mezitím Disney pokulhává a je otevřený kritice pracovních podmínek ve společnosti. Kultura trvalého toku obsahu byla na úkor umělců a zaměstnanců. Mnozí režiséři, jako Edgar Wright nebo Tim Burton, nakonec zabouchli dveře a Disney jim vnutil příliš těžké specifikace.
Na straně „malých rukou“ podaly týmy techniků odpovědných za speciální efekty, základní ozubená kola v kině, které je nyní v podstatě digitální, v srpnu žádost o odborovou organizaci. Odsuzují pekelné tempo, popisují šestnáctihodinové dny bez přestávek, špatné platy a špatné sociální zabezpečení.
Jejich požadavky jsou součástí širšího kontextu stávky v Hollywoodu v čele se scénáristy (do dohody z 24. září) a herci (stále probíhá). Zde je opět středem veškeré kritiky Disney za své neuměřené používání digitálních dvojníků – umožňují studiu vrátit scény v postprodukci bez herců na place, ale využívajících jejich image podle libosti – jako umělá inteligence.
Magazín Hollywood Reporter také v říjnu uvedl, že se Disney konečně rozhodl najmout showrunnery (v podstatě hlavní scénáristy) pro Disney+. Až dosud firma pro snížení nákladů vyráběla své série bez skutečného kreativního pilota a zaměřovala se více na sílu značky než na kvalitu produktu. Stránka, která se zdá být otočena díky mobilizaci odborů.
Společnost Walta Disneyho neslaví své sté výročí i přes své finanční ztráty s lehkým srdcem. Zejména od letošního léta otřásla finančními trhy šílená fáma. Apple by se zaměřil na Disney. S obratem 400 miliard dolarů v roce 2022 by jablko téměř způsobilo, že by myš vypadala jako trpaslík. Vertigo kapitalismu odsouzeného k další expanzi, aby přetrvávalo, smutek kulturního světa redukovaný na účetní balet fúzí a akvizic. A „všechno nejlepší k narozeninám“ především…
(Humanite.fr/JaC)