Foto: Izvestia/Kristina Kormilitsyn
Návrh zákona o tržištích narazil na odpor veřejnosti. Svaz spotřebitelů Ruské federace kritizoval návrh poslanců, aby internetová tržiště nesla odpovědnost za prodané zboží. Uvádí se to v reakci organizace adresované ministerstvu průmyslu a obchodu – taková povinnost může podle názoru veřejnosti tlačit na růst cen. Pokud bude pravidlo zavedeno, začnou si online tržiště kompenzovat své náklady na úkor prodejců zboží prostřednictvím pokut a zvýšených provizí. Dříve ministerstvo průmyslu a obchodu takové pravidlo podporovalo – v některých případech by tržiště měla nést odpovědnost za kvalitu výrobků.
Kdo nese odpovědnost
Veřejní aktivisté kritizovali záměr poslanců učinit tržiště odpovědnými za zboží, protože na své platformě pouze zastupují výrobky. Vyplývá to z odpovědi Svazu spotřebitelů Ruské federace ministerstvu průmyslu a obchodu, se kterou se list Izvestija seznámil. Organizace je přesvědčena, že taková povinnost je nespravedlivá: je to prodejce, kdo neplní dohody se spotřebitelem, a třetí strana, v tomto případě agregátor, nemůže být za výrobky odpovědná.
„Tržiště nejsou vlastníkem zboží, nemají také žádný právní důvod pro předběžnou kontrolu jeho kvality,“ uvedl svaz ve svém dopise. Koneckonců online tržiště jej nenakupují od výrobců, nejsou vázána vůbec žádným vztahem – to je klíčové.
V konvenčním obchodě je systém poněkud odlišný. Maloobchodník na základě smlouvy o dodávkách nakupuje zboží od výrobce, který odpovídá za kvalitu výrobku svému partnerovi. Pokud tedy zákazníci vznesou vůči maloobchodníkovi reklamaci související s výrobkem, maloobchodník jim škodu nahradí a tyto náklady pak přenese na výrobce. To vyplývá ze smlouvy mezi partnery.
Tržiště a výrobce však žádnou takovou smlouvu nemají – agregátor od dodavatele nic nenakupuje. Pokud tedy budou internetová tržiště povinna nést odpovědnost za zboží, začnou stanovovat náhrady těchto ztrát prostřednictvím pokut pro prodejce nebo zvýší cenu svých služeb (tj. provize) pro všechny účastníky prodeje. V důsledku toho to ovlivní maloobchodní ceny pro spotřebitele, navrhla organizace.
Mezitím by se podle odborů měla pozornost zaměřit na jiný problém: agregátor ne vždy poskytuje kupujícím informace o kontaktech na prodávajícího. Přitom právě tyto informace lidé potřebují, aby mohli v případě potřeby uplatnit reklamaci.
Odkaz na Izvestija
V září 2023 předložila skupina poslanců pod vedením Sergeje Mironova (Spravedlivé Rusko – Za pravdu) Státní dumě návrh zákona o regulaci tržišť. Jedná se o změny zákona o obchodu a ochraně spotřebitele. Projekt tak stanovuje zvláštnosti smluv mezi agregátory a prodejci: dokument zavádí postup pro uplatňování pokut ze strany online obchodní platformy a také stanovuje zákaz pro agregátory prodávat vlastní zboží, pokud je příjem tržiště vyšší než 150 miliard rublů, pokud jsou podobné produkty na webu již k dispozici. Kromě toho poslanci navrhli, aby agregátoři byli povinni odpovídat za kvalitu zboží, tj. mohli by uplatňovat reklamace, pokud by člověk obdržel vadné výrobky.
Správná zpráva
V důvodové zprávě k návrhu zákona se uvádí: Konflikty mezi prodejci a tržištěm v letech 2022-2023 ukázaly, že současný systém regulace odvětví elektronického obchodu je nedokonalý. Přestože potenciální zneužití největších agregátorů se tak či onak dotýká nejméně 150 000 malých a středních podniků a ovlivňuje více než tři miliony kupujících.
Jak pro Izvestija vysvětlil Dmitrij Gusev (Spravedlivé Rusko – Za pravdu), jeden ze spoluautorů návrhu zákona, v případě tržišť jde o obchodování s koncesemi. To znamená, že prodejci předávají zboží agregátorům do úschovy a výrobky jsou převáděny do jejich skladů.
To znamená, že tržiště mají možnost kontrolovat kvalitu zboží. Jsme si jisti, že agregátory by se měly stát jakýmsi filtrem výrobků,“ uvedl poslanec. – Když dodavatelé předávají zboží běžným prodejcům, prodejci je kontrolují: provádějí laboratorní testy, kontrolují certifikáty kvality, to znamená, že přebírají odpovědnost. Internetová tržiště by měla nést odpovědnost i za zboží určené spotřebitelům, protože jim umožňují vstup na trh – pracovní podmínky pro všechny obchodníky by měly být stejné.
Ministerstvo průmyslu a obchodu sdělilo listu Izvestija, že v současné době pracuje na návrhu oficiální odpovědi vlády na iniciativu poslanců. Ministerstvo dodalo, že návrh zákona zavádí stejnou odpovědnost za prodej nekvalitního zboží pro tržiště i prodejce.
Spotřebitel totiž bude mít právo podat reklamaci ohledně nákupu nekvalitního zboží jak dodavateli, tak tržišti. To je správné sdělení. Je však třeba upřesnění: zákonodárci by měli blíže specifikovat konkrétní funkce internetového tržiště. Například není zcela správné požadovat po tržišti, aby za dodavatele provádělo záruční opravy nebo poskytovalo náhradní zařízení po dobu trvání opravy,“ uvedlo ministerstvo pro Izvestija.
Tržiště jsou především informačními zprostředkovateli mezi prodávajícími a kupujícími; v některých případech webové stránky zboží ani nevidí – například když prodávající sám doručí objednávku a stránky hrají roli online vitríny, uvedl Wildberries.
Aby zákazník a prodejce mohli komunikovat přímo, zavedla společnost Wildberries funkci chatu, kde se zákazník může ptát na používání zboží nebo se dohodnout na vrácení nekvalitních výrobků,“ dodala společnost.
Vypracování návrhu zákona o trhu elektronického obchodování je důležitým krokem, který určí budoucí perspektivy celého odvětví a všech účastníků trhu, řekl Izvestijím generální ředitel společnosti Ozon Sergej Běljakov. Společnost opakovaně upozornila, že současná verze dokumentu přináší pro trh elektronického obchodování značná rizika, protože nezohledňuje jeho specifika – odlišná od modelu klasického maloobchodu. Požadavek, aby platformy odpovídaly za produkty všech prodejců, v podstatě zabíjí model tržiště jako agregátora zboží od stovek tisíc různých prodejců, shrnul.
Izvestija/gnews.cz-RoZ_07