Foto: Humanité.fr/ Herečka Selena Gomez ve filmu Emilia Perez francouzského režiséra Jacquese Audiarda.
Why not Productions/Pathé Films/France 2 Cinéma/Saint-Laurent Productions/Shanna Besson
Že by touha převzít štafetu světového filmaře? Ať už je to jakkoli, Jacques Audiard ve svých filmech rád variuje jazykové požitky. Znaková řeč v Sur mes lèvres, čínština v Les Olympiades, korsičtina a arabština v Un prophète, tamilština v Dheepan a angličtina v Les frères sisters. Nyní se pustil do španělštiny s mexickým přízvukem ve filmu Emilia Perez, strhujícím muzikálu na pozadí obchodu s drogami. Výbušnou směs literární trilogie Dona Winslowa (Psí dráp, Kartel a Hranice), inspirovanou životem El Chapa, šéfa kartelu Sinaloa, a současného Jacquese Demyho, nastudovali Camille a Clément Ducolovi. Nechybí ani komická intermezza, melodrama a thriller. To je na jeden film hodně. A Audiardovo zkoumání tím nekončí. I po formální stránce si hodně dovoluje: superimpozice, fade-outy, rozdělené obrazovky, sekvence s mobilními telefony. A přesto tato přemíra funguje, dojímá, dokonce ohromuje.
Dávka divadla, opera buffa a zároveň genderově neutrální buddy movie.
Rita (Zoé Saldana), brilantní právnička, je odkázána na stín prestižní právnické firmy. Je unavená z toho, že její potenciál není plně využit. Nemluvě o všech úskocích, které musí spolknout, aby zachránila situaci mocných a zajistila jejich beztrestnost. Nabízí se jí nepravděpodobné východisko, když ji Manitas (Karla Sofia Gasconová), mocný překupník drog, požádá, aby mu pomohla stát se tím, čím vždycky chtěl být: ženou. Vůbec nevadí, že některé zámlky ve scénáři nejsou příliš věrohodné. Emilia Perezová je snímkem divadla a opery buffa, stejně jako bezpohlavním buddy movie o pokusu o vykoupení, v němž si bere na paškál celou oligarchii. Je to vtipné a dojemné, táhnou to Karla Sofia Gascon, transgenderová herečka hrající dvojroli, která ji postaví tváří v tvář vlastní historii, a poskakující Zoé Saldana. Okouzlení.
Michaël Melinard
Humanité.fr/gnews.cz-JaV_07