Ve středu ráno bylo dosaženo předběžné dohody mezi Parlamentem vedeným zpravodaji Marianem-Jeanem Marinescuem (EPP, Rumunsko) a Bogusławem Liberadzkým (S&D, PL) a vyjednavači Rady o reformě pravidel tzv. jednotného evropského nebe. Po deseti letech jednání se poslanci Evropského parlamentu a belgické předsednictví Rady dohodli na nových pravidlech EU, která mají optimalizovat letové trasy, zmenšit zpoždění letů a snížit emise oxidu uhličitého (CO₂).
Lepší výkonnost
Schválený text zavádí plány výkonnosti pro letové navigační služby, aby se zlepšilo řízení sítě vzdušného prostoru EU, se závaznými cíli a pobídkami, aby byly lety efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Byl by zřízen nezávislý poradní výbor pro kontrolu výkonnosti, který by komisi a členským státům pomáhal při rozhodování o provádění těchto plánů.
Ekologičtější lety
Poslanci Evropského parlamentu při jednáních prosadili ustanovení, která mají zajistit, aby letové navigační služby a řízení sítě přispívaly ke klimatické neutralitě. Podle nových pravidel přijme Komise pro letové navigační služby výkonnostní cíle EU týkající se kapacity, nákladové efektivity, klimatu a environmentálních faktorů. Výkonnost těchto služeb v porovnání s těmito cíli bude přezkoumávána nejméně každé tři roky.
Podle dohody bude muset komise provést studii, která pomůže definovat, jak by poplatky vybírané od uživatelů vzdušného prostoru (leteckých společností nebo provozovatelů soukromých letadel) za poskytování letových navigačních služeb mohly tyto uživatele motivovat k tomu, aby byli šetrnější k životnímu prostředí, například používáním nejúspornějších dostupných tras nebo alternativních čistých pohonných technologií.
Větší konkurence
Klíčovým požadavkem poslanců Evropského parlamentu během jednání bylo otevřít možnost hospodářské soutěže na trhu letových navigačních služeb. Nový návrh zákona zahrnuje možnost poskytovatelů letových provozních služeb zadávat zakázky na další letové navigační služby, jako jsou komunikační, meteorologické nebo letecké informační služby, za tržních podmínek.
Citace:
Zpravodaj EP Marian-Jean Marinescu (EPP, Rumunsko) uvedl: „Dnešní dohoda znamená posun směrem k efektivitě a udržitelnosti uspořádání letového provozu. Současná nacionalistická architektura vzdušného prostoru brání pokroku a vede k prodlužování letů, zvyšování emisí a zbytečným nákladům. Je nejvyšší čas konečně upřednostnit efektivitu před nacionalismem a připravit tak půdu pro bezpečnější, nákladově efektivnější a ekologičtější leteckou dopravu v Evropě.“
Další kroky
Neformální dohodu o jednotném evropském nebi musí ještě schválit zástupci členských států EU a parlamentní Výbor pro dopravu a cestovní ruch a poté Parlament a Rada jako celek.
Souvislosti
V roce 2013 Komise pro letové navigační služby navrhla revizi pravidel jednotného evropského nebe, ale spis zůstal členským státům až do brexitu, což komisi přimělo k aktualizaci návrhu v roce 2020. V následujícím roce zákonodárci aktualizovali své postoje a zapojili se do třístranných jednání, aby se dohodli na novém návrhu pravidel.
europarl.europa.eu/gnews.cz-JaV_07