Téměř 35 miliard korun by měl podle vládou schváleného návrhu rozpočtu v roce 2025 činit objem závazného ukazatele „vysoké školy“. Oproti schválenému rozpočtu na rok 2024 se jedná o zvýšení o čtyři miliardy korun. Celkově dosáhne rozpočet kapitoly školství na příští rok téměř 291 miliard korun. Návrh rozpočtu resortu školství, kterým se bude v příštích týdnech v rámci schvalování státního rozpočtu zabývat Poslanecká sněmovna, představil na dnešní tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
„Výdaje na vysoké školství tak zaznamenají jeden z největších meziročních nárůstů za posledních 10 let. Vysoké školy se tak mohou připravit nejen na příchod několika silných populačních ročníků, ale i na to že budou stabilně vzdělávat větší část naší společnosti, po čemž začali volat zaměstnavatelé,“ říká k financování vysokých škol ministr Bek. O 12 % poroste také rozpočet na výzkum, vývoj a inovace až na 22,9 miliardy korun, což je nejvýznamnější navýšení od roku 2017.
Celkově v roce 2025 půjde na školství ze státního rozpočtu téměř 291 miliard korun, což je téměř o 22 miliard více než ve schváleném rozpočtu na rok 2024 a o 51 miliard více než v roce 2021. Nejvyšší částka, necelých 217 miliard korun, směřuje do regionálního školství. Pokryje se tak zákonný nárok na 130 % průměrného platu v ČR pro učitele, přičemž meziročně to znamená navýšení průměrných platů o 7 %.
V případě nepedagogů, kam patří profese jako kuchař/kuchařka, školník/školnice, uklízeč/uklízečka, ale i správce IT, počítá návrh s navýšením platů o 5 %. Financování nepedagogické práce ve stávajícím rozsahu je v rozpočtu zajištěno na celý školní rok 2024/2025. Od 1. 9. 2025 by pak měla být nepedagogická práce ve školách a školských zařízeních financována z rozpočtů zřizovatelů, tedy obcí a krajů, což povede k naplnění jednoho z cílů Strategie 2030+.
„Při přípravě státního rozpočtu pro rok 2025 se vláda shodla na navýšení veřejných rozpočtů pro regionální školství o dalších 10 miliard korun, a to prostřednictvím rozpočtového určení daní pro obce a kraje tak, aby mohly převzít plnou odpovědnost za provoz jim svěřených škol. Stát se bude dál soustředit na zajištění kapacit a prostředků na vzdělávací roli škol, tedy na učitele a další pedagogické pracovníky,“ upřesnil ministr školství Bek.
Potřebné legislativní změny již připravuje pracovní skupina složená ze zástupců ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, ministerstva financí a zřizovatelů. Připravovaná změna posílí roli zřizovatelů, kteří se znalostí místních podmínek dokážou lépe a efektivněji zajistit provoz škol.
MŠMT/ gnews – RoZ