Max Verstappen se stal čtyřnásobným mistrem světa díky jisté jízdě na pátém místě během Velké ceny Las Vegas, zatímco George Russell a Lewis Hamilton vybojovali pro Mercedes první dvě místa. Za nimi dojela dvojice na Ferrari – Carlos Sainz a Charles Leclerc. Před závěrečnými dvěma závody v Kataru a Abú Zabí má 27letý Holanďan nedostižný náskok 63 bodů. Čtvrtým titulem vyrovnal v historickém pořadí Sebastiana Vettela a Alaina Prosta. Více mají jen Argentinec Juan Manuel Fangio (5) a Lewis Hamilton s Michaelem Schumacherem (7).
Verstappen vstupoval do padesátikolového závodu s vědomím, že k získání další koruny mu stačí udržet za sebou soupeře o titul Lando Norrise, což se Nizozemci podařilo, když si v první zatáčce udržel pozici a postupně se jezdci McLarenu vzdaloval.
Verstappen, který po druhém kole zastávek v boxech držel pozici na stupních vítězů, se rozhodl nebojovat, když se v závěrečných kolech na záda jeho Red Bullu přiřítila Ferrari – Sainz i Leclerc si před šachovnicovou vlajkou našli cestu kolem.
Russell vpředu zkušeně zvládl ošemetný závod v chladných a kluzkých podmínkách, v prvních kolech udržel rychle startujícího Leclerca na uzdě – ten se v důsledku této agresivity dostal do problémů s pneumatikami – a poté kontroloval průběh závodu.
Hamilton se vzpamatoval z náročného závěru kvalifikace, po kterém skončil na 10. místě na startovním roštu, a probojoval se skrz pole a podpořil týmového kolegu Russella, jehož vítězství znamenalo první triumf Mercedesu od červencové Velké ceny Belgie.
Norris v závěrečných okamžicích úspěšně usiloval o nejrychlejší kolo, když obsadil šesté místo, a matematicky tak vypadl z boje o titul, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri po časové penalizaci za chybný start projel cílem sedmý.
Jezdec Haasu Nico Hulkenberg se na konci závodu dostal před Yukiho Tsunodu z RB, což může být klíčové pro těsný souboj konstruktérů o šesté místo, zejména poté, co Pierre Gasly, startující z druhé řady, odstoupil kvůli technickým problémům na palubě svého vozu Alpine.
Sergio Perez přidal bod Red Bullu na desátém místě, čímž odmítl Fernanda Alonsa z Aston Martinu, a dvanáctý skončil Kevin Magnussen z Haasu s jednou zastávkou před Zhou Guanyuem z Kick Sauberu a Williamsem Franca Colapinta, který po děsivé havárii v kvalifikaci startoval v boxové uličce.
Lance Stroll (Aston Martin), Liam Lawson (RB), Esteban Ocon (Alpine) a Valtteri Bottas (Kick Sauber) dojeli do cíle poté, co se Alex Albon stal druhým odstoupivším jezdcem Williamsu kvůli vlastním technickým potížím.
„Byla to dlouhá sezona a samozřejmě jsme začali úžasně, skoro jako bychom se plavili, ale pak jsme měli těžkou jízdu – ale jako tým jsme se udrželi pohromadě, pracovali jsme na zlepšeních a dokázali jsme vyhrát. Jsem neuvěřitelně hrdý na všechny, co pro mě udělali, a stát tady jako čtyřnásobný mistr světa je samozřejmě něco, co jsem nikdy nepovažoval za možné,“ řekl Verstappen.
Jak se to stalo
Na konci strhujícího kvalifikačního tréninku pod světly Las Vegas Russell skvěle zužitkoval silné tréninkové tempo Mercedesu, aby si zajistil pole position a přerušil sérii startů McLarenu a Ferrari na prvním místě, která se táhla až do červencové Velké ceny Velké Británie.
Sainz se stal jeho nejbližším soupeřem, před Gaslym a Leclercem, přičemž Verstappen a Norris, kteří se ucházejí o titul, se dělili o třetí řadu startovního roštu – muž Red Bullu věděl, že umístění před ním by mu zajistilo čtvrtý titul mistra světa v řadě.
Před startem došlo na startovním roštu k několika změnám, protože Bottas se kvůli nové pohonné jednotce propadl za Strolla vzadu a Colapinto kvůli rozsáhlým opravám, které si vyžádal jeho velký kvalifikační šunt, zamířil z P14 do boxové uličky.
Když se z vozů sundaly deky na pneumatikách, ukázalo se, že většina jezdců bude startovat na středně tvrdých pneumatikách Pirelli, přičemž Perez, Bottas a Colapinto zvolili tvrdé pneumatiky a Alonso pojede agresivně na měkkých pneumatikách.
O několik okamžiků později přišel čas na hlavní závod – Velkou cenu Las Vegas na 50 kol. Když zhasla světla, Russell, který měl pole position, čistě ujel a udržel si vedení v první zatáčce, zatímco Leclerc se dostal z P4 na P2, když se v zatáčkách 1 a 2 vyhnul Gaslymu a Sainzovi.
Hned za nimi Verstappen a Norris zvýšili tep Red Bullu a McLarenu tím, že v prvním sektoru jeli kolo na kolo a zůstali na P5 a P6 před Tsunodou, Hulkenbergem, Piastrim a Hamiltonem, zatímco Lawson a Magnussen sváděli těsný souboj ve středním poli.
Ve 4. kole se Leclerc dostal až za Russella a byl blízko k tomu, aby se mu podařil tah na 14. zatáčku, kde Verstappen proklouzl kolem Gaslyho na P4, a muž Mercedesu byl pak nucen na začátku 5. kola projet 1. zatáčkou v defenzivě, aby udržel Ferrari za sebou.
Alonso získal v úvodních kolech několik míst, ale hazard se mu zdánlivě vymstil, když předčasně zajel do boxů a zbavil se měkké gumy, ale větší problém měl Piastri, když mu stewardi udělili pětisekundovou penalizaci za nesprávnou startovní pozici.
Po tak silném startu do závodu Leclercovo tempo dramaticky pokleslo a Sainz a Verstappen se v rychlém sledu dostali před něj. Mezitím se Hamilton dotáhl na Piastriho na osmém místě a Norris si našel cestu přes Gaslyho na P5.
Po pouhých 10 kolech zajel Leclerc do boxů, aby spolu s Norrisem vyměnil problémové střední pneumatiky za sadu tvrdých. O jedno kolo později udělali totéž Sainz, Gasly, Tsunoda a Piastri, takže Russell a Verstappen zůstali vpředu sami a na třetí místo se posunul letící Hamilton.
Ve 12. kole Verstappen přesedlal na tvrdé pneumatiky a vrátil se do akce v houfu vozů uprostřed pole, ale rozhodujícím způsobem před oběma Ferrari a soupeřem o titul Norrisem, načež ve 13. kole navštívil boxovou uličku vedoucí Russell – a uvolnil tak Hamiltona, Pereze a Hulkenberga, kteří ještě nezastavili.
O několik kol později, když zbytek jezdců v čele závodu zajel do boxů, se Russell vrátil na první místo před Verstappena, Sainze, Leclerca a Norrise. Hamilton byl nyní za touto skupinou a nechal se zpochybnit strategií, ale bylo mu řečeno, že delším setrváním by se propadl o dalších pět míst.
Poté se stala katastrofa pro Gaslyho, který křičel „žádný výkon“, zatímco ze zadní části jeho vozu vycházel kouř. Po tomto ohromujícím startu na P3 byl Francouz nucen vrátit se do boxové uličky a zaparkovat před garáží Alpine, čímž zasadil ránu snahám konstruktérů.
Hamilton s čerstvými pneumatikami a mírným posunem zazářil v časových tabulkách, brzy se přiblížil Norrisovi a snadno se dostal do čela, přičemž dalším cílem o pár sekund dále byl jeho budoucí týmový kolega u Ferrari Leclerc, jehož včasná zastávka omezila škody způsobené poklesem jeho tempa.
Když se blížila polovina závodu, Russell se nacházel zhruba 10 sekund před Verstappenem, následován Ferrari a Hamiltonem, který poznamenal, že „tihle kluci jsou rychlí na rovinkách“. Norris zůstal šestý, poslední body drželi Tsunoda, Piastri, Hulkenberg a zotavující se Albon.
Ocon a Alonso brzy potvrdili to, co všichni očekávali od počátečních fází závodu, když podruhé zajeli do boxů – tvrdé pneumatiky druhého jmenovaného vydržely jen 20 kol. Albonova další zastávka však byla konečná, Williams ho povolal, aby vůz odstavil s technickým problémem.
Verstappen a Hamilton byli první z předních jezdců, kteří zajeli do boxů pro další tvrdé pneumatiky ve 28. kole, zatímco Sainz se také zdál být odhodlán k zastávce, jen aby mu na poslední chvíli bylo řečeno, že má zůstat mimo trať a vrátit se zpět na trať. „Vzbuďte se, kluci!“ zakřičel Sainz, než vyrazil do boxů na další okruh.
Norris, Leclerc a Russell zastavili během několika následujících kol, když se na trati sblížili dřívější vítězové Hamilton a Verstappen – sedminásobný mistr světa se na muže usilujícího o čtvrtý titul dotáhl předjetím s pomocí DRS na zadní rovince.
„Maxi, hlavně dnes neztrácej ze zřetele náš cíl,“ komentoval Verstappenův inženýr Gianpiero Lambiase ve zřejmě opožděné rádiové zprávě. „Jo, jedu si svůj vlastní závod,“ odpověděl Nizozemec, který sotva bojoval.
Dále vzadu stewardi zaznamenali neviditelný incident mezi Lawsonem a Oconem ve třetí zatáčce, přičemž druhý jmenovaný vysílačkou hlásil svou frustraci z určitého kontaktu, ale žádné další vyšetřování ani tresty od komise rozhodčích se nekonaly.
Po těchto výměnách pneumatik se naplnila předkvalifikační předpověď šéfa Mercedesu Tota Wolffa, protože Russell a Hamilton nyní jeli ve dvojici před Verstappenem, Ferrari (Leclerc se vrátil z pozdější zastávky před Sainzem, ale pak byl předjet) a Norrisem.
Hamiltonův nápor pokračoval i v dalších kolech, kdy opakovaně ubíral několik desetin sekundy týmovému kolegovi Russellovi, který v reakci na to zlepšil své tempo, zatímco Verstappen se dostal do spárů Ferrari a zeptal se Red Bullu, zda po něm chtějí, aby bránil.
V druhém Red Bullu vzbudil Perez pozdvižení dvojitým předjetím Magnussena a Lawsona ve 14. zatáčce, kdy se všichni tři nějakým způsobem vyhnuli kolizi, načež Mexičan odklidil Ocona a zaklepal na dveře bodů – P10 nyní drží Alonso.
Po Verstappenově zprávě vysílačkou následoval poměrně opatrný přístup, když se Sainz a Leclerc stále více přibližovali, přičemž první z nich brzy našel cestu kolem a druhý se nakonec ve 47. kole po několika kolech, kdy se pohyboval za Red Bullem, dostal před něj.
Na pozadí Hamiltonova elektrického tempa, díky němuž se rozdíl mezi dvojicí ustálil na přibližně pěti sekundách, dal Russellovi jeho inženýr další pokyn ke spěchu a mladší Brit nakonec svou práci zvládl a přidal tak další vítězství, které získal na začátku této sezóny v Rakousku.
Sainz, Leclerc a Verstappen se rovněž drželi na pozicích P3, P4 a P5, přičemž Norris využil příležitosti zajezdit si v boxech na měkkých pneumatikách a získat bonusový bod za nejrychlejší kolo – měl k tomu dostatečný náskok před týmovým kolegou Piastrim.
Hulkenberg porazil Tsunodu na osmém místě pozdním předjetím a pomohl tak týmu Haas dostat se na P6 v pořadí konstruktérů, zatímco Perez zachránil jeden bod z dalšího obtížného víkendu po výše zmíněném předjetí dvou vozů a rozhodujícím zásahu Alonsa.
Magnussen se nedokázal zcela připojit k týmovému kolegovi Hulkenbergovi, který jako jediný jezdec zajel do boxů jen jednou a dojel na P12 před Zhouem a Colapintem, který po nehodě v kvalifikaci a odstoupení Albona alespoň dokázal dostat Williams do cíle.
Stroll byl u vlajky patnáctý, před hádajícími se Lawsonem a Oconem (ten také zajel do boxů pro softy později), a Bottas projel cílem jako poslední, vzhledem k tomu, že Albon a Gasly po své technické smůle sledovali dění z boku.
Pak přišlo velkolepé kolo oslav, když se blížila půlnoc na okruhu Las Vegas Strip – Russell, Hamilton a Sainz si užívali ceremoniál na stupních vítězů a Verstappen si začal uvědomovat, čeho dosáhl jako čtyřnásobný šampion.
Výsledky:
Pos | No | Driver | Car | Laps | Time/retired | Pts |
1 | 63 | George Russell | Mercedes | 50 | 1:22:05.969 | 25 |
2 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 50 | +7.313s | 18 |
3 | 55 | Carlos Sainz | Ferrari | 50 | +11.906s | 15 |
4 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 50 | +14.283s | 12 |
5 | 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 50 | +16.582s | 10 |
6 | 4 | Lando Norris | McLaren Mercedes | 50 | +43.385s | 9 |
7 | 81 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 50 | +51.365s | 6 |
8 | 27 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 50 | +59.808s | 4 |
9 | 22 | Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 50 | +62.808s | 2 |
10 | 11 | Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 50 | +63.114s | 1 |
11 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 50 | +69.195s | 0 |
12 | 20 | Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 50 | +69.803s | 0 |
13 | 24 | Zhou Guanyu | Kick Sauber Ferrari | 50 | +74.085s | 0 |
14 | 43 | Franco Colapinto | Williams Mercedes | 50 | +75.172s | 0 |
15 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 50 | +84.102s | 0 |
16 | 30 | Liam Lawson | RB Honda RBPT | 50 | +91.005s | 0 |
17 | 31 | Esteban Ocon | Alpine Renault | 49 | +1 lap | 0 |
18 | 77 | Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 49 | +1 lap | 0 |
NC | 23 | Alexander Albon | Williams Mercedes | 25 | DNF | 0 |
NC | 10 | Pierre Gasly | Alpine Renault | 15 | DNF | 0 |
F1/ gnews – RoZ