Život nevidomých není jen učení se tras a specifických dovedností, patří do něj i kultura a zážitky. Díky haptické výstavě v křížové chodbě Anežského kláštera v Praze se mohou alespoň zprostředkovaně seznámit s tvorbou sochařů a řezbářů v období českého středověku.
Národní galerie Praha vlastní početnou sbírku odlitků sochařských děl českého středověkého umění. Z nich byla vybrána více než desítka děl, jež názorně dokládají stylovou proměnu sochařského díla během několika staletí – od románské doby až po pozdní gotiku. Vystavený soubor zachycuje v kopiích kamenosochařská a řezbářská díla, jejichž originály většinou po staletí zůstaly na místech, pro která byla vytvořena. Tak je tomu například u portrétních bust Petra Parléře, Karla IV. a Anny Svídnické z pražské Svatovítské katedrály či jedné z nejznámějších mariánských soch z období krásného slohu, Plzeňské madony, která byla vytvořena v Praze pro hlavní oltář kostela sv. Bartoloměje v Plzni. S nimi i dalšími, jako je torzo postavy svatého Jiří bojujícího s drakem nebo socha Kojící madony z Konopiště, se můžou návštěvníci setkat v galerijní expozici.
Exponáty jsou zvoleny tak, aby návštěvník mohl sledovat stylovou proměnu sochařského díla během několika staletí od nejstarších dochovaných památek, jako je pozdně románský reliéf z baziliky sv. Jiří, hlava Madony z Prostějova či socha Madony františkánské přes díla vrcholné epochy vlády Karla IV. až k období tzv. krásného slohu kolem roku 1400 za vlády Václava IV.
Haptická expozice je umístěna v severním křídle křížové chodby kláštera sv. Anežky České. Každý exponát doprovází text ve zvětšeném písmu a základní popiska v Braillově písmu. Výstava je stálá, otevřeno je po celý týden mimo pondělí od 10 do 18 hodin.
ngprague.cz/ gnews.cz – HeK
FOTO Plzeňská madona – wikipedia