17. září je Svátek středního podzimu, a měsíční koláč je nepostradatelný jídlo k svátku. Letos je 75. výročí založení Čínské lidové republiky, dále podívejme se spolu na měsíční koláče, které měli Číňané v uplynulých 75i letech, a vnímejme spolu proměny doby a lidového života z proměny měsíčního koláče.
V 50. letech 20. století byla kvůli nedostatku materiálu nabídka měsíčních koláčů velmi omezená. V té době byla kůrka měsíčního koláče velmi tenká, suchá a trochu tvrdá. Lidé museli koupit měsíční koláče nejen penězi, ale také lístky na potraviny a lístky na pečivo, proto se mnoho jednotek a rodin rozhodlo vyrábět měsíční koláče sami. Z mouky, vajec a cukru vypracovali lidé těsto, přidejte náplň z fazolí mungo a trochu arašídového oleje, tak vytvořili špičkový měsíček.
V 60. a 70. letech byly hlavním hrdinou rozhodně měsíční koláč Wuren (Wu-žen, náplň s pěti oříšky). Kvůli nedostatku zásob byly velké kusy měsíčního koláče sdíleny mezi několik lidí! Už jen při pohledu na měsíční koláč a čichání vůně byli lidé velmi spokojeni a šťastní.
V 80. letech byli Wuren a Zilaihong (Z´-laj-chung, náplň s oříšky a krystalovým cukrem) stále hlavními pilíři měsíčních koláčů. Objevily se ale i jemnější měsíční koláče, jako je Lianrong (Lien-žung, náplň s pastou z lotosových semen) a Dousha (Tou-ša, náplň s pastou z červených fazolí). To bylo v té době považováno za „luxus“ a ne každý si to mohl dovolit.
V 90. letech měly měsíční koláče postupně více chutí. Wuren, Dousha, jahodové, broskvové… všechny druhy chutí jsou lahodné, ale nejpůsobivější jsou měsíční koláče v červené železné krabici té doby.
Od roku 2000 tradiční měsíčky z trhu vymizely a na obzory lidí se postupně dostaly různé nové netradiční měsíčky. Krásné barvy se staly první volbou a měsíční koláče se sněhovou kůží měly zářivý debut. Díky hojnosti hmotného života má každá domácnost nekonečné měsíční koláče.
Po roce 2010 se měsíční koláče staly více internacionalizovanými. Haagen-Dazs vydal zmrzlinové měsíční koláče a Starbucks kávové měsíční koláče, letos jsme na trhu viděli i co-brandové měsíčky Minions.
Každý má jiné představy a vzpomínky na Svátek středního podzimu v každé době. Na Svátek středního podzimu, ať už na jiném místě nebo v domě, se lidé těší na to, že si užijí teplo a shledání domova. Jeden pozdrav, jednoho zdraví a jednoho štěstí.
(Sve)