Oscar Piastri zvítězil v nedělní Velké ceně Číny, jeho týmový kolega Lando Norris dojel druhý a McLaren na okruhu Shanghai International Circuit získal dvojvítězství. Stupně vítězů doplnil George Russell z Mercedesu, čtvrtý skončil po úspěšném manévru v závěru Max Verstappen z Red Bullu. Do dalšího pořadí zasáhla po několika hodinách diskvalifikace.
Piastri, který startoval ze své vůbec první pole position ve Velké ceně, se na startu vyhnul Georgi Russellovi z Mercedesu, udržel si vedení a začal kontrolovat tempo, přičemž o náskok přišel až ve chvíli, kdy se pozice během zastávek v boxech promíchaly.
Vzhledem k tomu, že žádný z jezdců nejel na tvrdé směsi pneumatik na začátku víkendu, panovala velká nejistota, zda jezdci budou muset absolvovat jednu zastávku v boxech nebo dvě. Jak se ukázalo, tvrdé pneumatiky vydržely lépe, než většina týmů předpokládala, a Piastri a většina ostatních zvolili pouze jednu zastávku.
„Byl to neuvěřitelný víkend od začátku do konce. Auto bylo po celou dobu pěkně mega. Myslím, že dnes mě trochu překvapilo, jak odlišně se chovaly pneumatiky,“ řekl Piastri, který minulý víkend v Austrálii přišel o dobrý výsledek, když ho zastihla dešťová přeháňka a on sklouzl na mokrou trávu.
Za Piastrim předjel Norris v 1. kole Russella a dostal se na druhé místo, ale nikdy se nepřiblížil k tomu, aby vyzval svého týmového kolegu na souboj o vedení, a v posledních několika kolech musel výrazně zpomalit své tempo poté, co si stěžoval na problém s brzdami.
Russell doplnil stupně vítězů před Verstappenem z Red Bullu, který tři kola před koncem dostihl a předjel Charlese Leclerca z Ferrari.
Leclerc obsadil páté místo poté, co jel téměř celý závod s poškozenou koncovou ohrádkou předního křídla po značce týmového kolegy Lewise Hamiltona v 1. kole, ale nezdálo se, že by Monačan trpěl, Ferrari dokonce nařídilo Hamiltonovi, aby ho pustil, protože měl vysoké tempo.
Hamilton jako jediný z vedoucích jezdců absolvoval dvě zastávky v boxech, ale nedokázal využít čerstvějších pneumatik k výraznějšímu náskoku na vozy před sebou a Brit – který přesvědčivě vyhrál sobotní sprint – skončil nevýrazný šestý. Ale…
Hamilton, Leclerc a Gasly diskvalifikováni
Šestý Hamilton byl vyloučen poté, co bylo zjištěno, že zadní smykový blok jeho Ferrari nedosahuje minimální tloušťky požadované technickými předpisy, zatímco jeho týmový kolega Leclerc, který skončil na pátém místě, byl diskvalifikován za nedostatečnou hmotnost vozu.
Také u vozu Alpine Pierra Gaslyho byla zjištěna nedostatečná hmotnost, přestože Francouz dokončil závod na 11. místě a byl mimo bodované pozice.
Vyloučení Ferrari znamená, že Esteban Ocon z Haasu se posunul na páté místo, Mercedes Kimiho Antonelliho je šestý, před Williamsem Alexe Albona a Ollie Bearmanem na druhém Haasu.
Podle revidovaného výsledku se na bodovaná místa posunuli Lance Stroll s Aston Martinem a Carlos Sainz s Williamsem, a to na deváté, resp. desáté místo.


Po dvou kolech vede šampionát jezdců Norris se 44 body, druhý Verstappen má 36 bodů a třetí Russell 35 bodů.
V pořadí konstruktérů vede McLaren se 78 body před Mercedesem s 53 body a Red Bullem s 36 body.
Hamilton ovládl sprint a získal první vítězství pro Ferrari
Hamilton si v sobotním sprintu na okruhu Shanghai International Circuit bezchybným výkonem připsal první vítězství pro Ferrari ve formuli 1. Piastri, první Australan, který získal pole position od Daniela Ricciarda v Mexiku v roce 2018, a 107. různý jezdec na pole position v historii F1, skončil ve sprintu druhý. Lídr šampionátu Norris dojel pouze osmý.
Po 12 letech strávených u Mercedesu prožil Hamilton minulý víkend v Austrálii náročný debutový víkend za Ferrari, když skončil až desátý, ale v Šanghaji vzbudil pozornost, když si v páteční kvalifikaci sprintu vybojoval pole position – Brit přiznal, že ho tento úspěch „ohromil“.


V sobotu přišlo ještě něco lepšího, protože Hamilton odvrátil brzkou hrozbu Verstappena z Red Bullu a v 19kolovém závodě si dojel pro vítězství, přičemž se zdálo, že jeho Ferrari zvládá na šanghajském slunci pneumatiky lépe než ostatní týmy.
Piastri z týmu McLaren získal v sobotu první pole position v kariéře ve formuli 1, když zajel dosud nejrychlejší kolo na okruhu Shanghai International Circuit. Australan objel trať za minutu a 30,641 sekundy a v první řadě nedělního závodu ho doplnil Russell poté, co jezdec Mercedesu předvedl strhující finální výkon 1:30,723.
Vítěz úvodního závodu sezony v Austrálii Norris své závěrečné kolo opustil – zatímco Piastri svůj čas vylepšil – a odstartoval jako třetí, čtyřnásobný obhájce titulu mistra světa Verstappen z Red Bullu jako čtvrtý.
Ferrari obsadilo třetí řadu, Hamilton si zajistil páté místo, po vítězství v předchozím sprintu mu na pole position chybělo 0,286 sekundy, a jeho týmový kolega Leclerc se zařadil na šesté místo.

Piastri se hlásí k čínskému původu: „Všichni jsou tu pro mě!“
Piastri žertoval, že jeho čínský původ znamená, že na letošní Velkou cenu Číny přišli diváci hlavně proto, aby ho podpořili před všemi ostatními jezdci.
Před loňskou Velkou cenou Číny Piastri prozradil, že je z jedné šestnáctiny Číňan, a o svých kořenech se zmínil i během sobotní tiskové konference po kvalifikaci na mezinárodním okruhu v Šanghaji. Na otázku jednoho z reportérů o svém původu Piastri odpověděl: „Ten 1/16 původu nebyl vtip – to je skutečnost. Je to už mnoho generací zpátky a já rozhodně neumím čínsky a nehodlám se ztrapňovat. Ale rozhodně jsem si sem letos užíval mnohem víc. Mohl jsem si prohlédnout trochu víc Šanghaje. Počasí bylo mnohem příjemnější než loni.“
Vzhledem k tomu, že Zhou Guanyu letos neseděl v závodním sedadle, není na startovním roštu F1 pro rok 2025 žádný čínský jezdec a Piastri žertoval, že místo něj se diváci vrhli na něj. „Všichni [diváci] jsou tady kvůli mně, ne kvůli Lewisovi [Hamiltonovi]!“ zavtipkoval Piastri.

Čínský záložní jezdec Ferrari Zhou se podělil o své postřehy z tréninku a života v ikonickém italském týmu a také o to, co znamená být týmovým kolegou sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona.
Před začátkem sezony Ferrari potvrdilo, že Zhou bude v sezóně 2025 působit jako rezervní jezdec a doplní tak sestavu týmu vedle současného náhradníka Antonia Giovinazziho. Toto oznámení ukončilo veškeré spekulace ohledně Zhouovy bezprostřední budoucnosti, zejména po rozhodnutí týmu Sauber obměnit seznam jezdců a rozloučit se jak se Zhouem, tak s týmovým kolegou Valtterim Bottasem.
Zhou zdůraznil důležitost přípravy ve své nové roli a prohlásil: „Jako rezervní jezdec musíte stále trénovat a být připraven na nečekané šance; musím zůstat fit a pokračovat v tréninku.“
V této funkci bude Zhou podporovat stálé jezdce Ferrari, protože slavný tým letos nasadí obměněnou sestavu, v níž se k Hamiltonovi připojil Leclerc.
Při úvahách o své nové spolupráci s Hamiltonem Zhou dodal: „V posledních letech jsem s Hamiltonem netrávil mnoho času. Nyní, když s ním pracuji, je to velmi chytrý jezdec, který do týmu přinese bohaté zkušenosti… Pracovat po jeho boku je pro mě samozřejmě velká čest a vím, že se od něj mohu hodně naučit.“
Třetím podnikem sezony 2025 F1 bude 6. dubna Velká cena Japonska na okruhu v Suzuce.
Xinhua/ CMG/ gnews.cz – RoZ