Turistická informační centra (TIC) stále hrají klíčovou roli v cestovním ruchu. Jsou zárukou osobního přístupu, ale zároveň čelí výzvám moderní doby. To, jak je lidé využívají, se liší napříč generacemi. Zatímco starší turisté volí jako první možnost osobní návštěvu, mladší ročníky využívají převážně online cestu. Hlavním důvodem, proč se návštěvníci na TIC obracejí je fakt, že dostanou komplexní informace o dané lokalitě, a navíc si mohou pořídit jako upomínku na výlet nějaký ten suvenýr. Vyplývá to z nejnovějšího výzkumu České centrály cestovního rouchu – CzechTourism.
Turistická informační centra v ČR nejen informují, ale fungují jako důležitý prvek budování vztahu s turisty. Aktuálně jich je v tuzemsku zhruba 500 certifikovaných.
„Role turistických informačních center je v cestovním ruchu nezastupitelná. Od online vyhledávání je odlišuje zejména osobní přístup. Často dokáží doporučit něco, co by návštěvníci jinak minuli. Ať už jde o skryté perly regionu, místní speciality nebo tipy na netradiční zážitky,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „My si to samozřejmě uvědomujeme a s kolegy v regionech spolupracujeme. Propagujeme jejich činnost. Přehled turistických informačních center, jejich lokaci, seznam služeb, které poskytují, včetně důležitých kontaktů, najdou turisté na našem portále Kudy z nudy. Mohou si tak o nich zjistit podrobnosti jednoduše a z pohodlí domova.“
Pro koho TIC jsou a kdo je míjí?
Průzkum odhalil, že za poslední tři roky osobně navštívilo TIC 36 % Čechů ve věku 18-65 let. Z toho větší část tvořily ženy. Naopak 64 % oslovených jejich služby nevyužilo. Nejčastěji proto, že o ně nemají zájem, nevědí, že TIC v lokalitě existuje, nebo si informace zajišťují jiným způsobem. Na druhou stranu mezi těmi, kdo TIC využívají, panuje vysoká spokojenost – 93 % uživatelů uvedlo, že byli se službami center spokojeni. Pochvalovali si zejména vysoký standard v oblasti poskytování informací o lokalitě, kulturních akcích a prodeji map a suvenýrů.
„Byli ochotní, věnovali se mi a dostal jsem tipy na místa, která bych sám neobjevil,“ oceňuje jeden z respondentů anonymního dotazování.
Kdo TIC využívá? Rozdělení návštěvníků
Výzkum identifikoval tři hlavní skupiny návštěvníků TIC:
- Digi progresivní jsou lidé závislí na online informacích a TIC využívají pouze v případě nouze.
- Retro konzervativní naopak považují TIC za klíčový zdroj informací, preferují osobní kontakt a tištěné materiály.
- Třetí skupinou jsou turisté, kteří kombinují online vyhledávání s osobní návštěvou TIC, aby si ověřili informace a získali doporučení od místních expertů.
„Rád plánuji dopředu, ale až v turistickém informačním centru dostanu tipy na méně známé trasy nebo skryté poklady v okolí,“ vysvětluje další účastník průzkumu.
Personál TIC: Silná stránka i prostor pro zlepšení
Hlavním faktorem spokojenosti návštěvníků je kvalita personálu. Mezi pozitiva patří ochota a znalost pracovníků, ale výzkum ukázal i nedostatky.
„Bylo skvělé, že nám doporučili trasu výletu, včetně tipů na občerstvení. Byli jsme nadšení,“ sdílí svou zkušenost jeden z turistů.
Na druhou stranu se objevují i negativní reakce. Někteří respondenti si stěžovali na neinformovanost pracovníků, chybějící nadšení nebo odkazy na web místo osobního doporučení.
„Výsledky průzkumu ukázaly, že je v případě turistických informačních center nutné investovat do vzdělávání personálu. Turisté očekávají, že dostanou nejen odpověď na svůj dotaz, ale i tipy a zajímavosti, které v běžných cestovatelských průvodcích nenajdou. TIC tak mají obrovský potenciál být bránou k autentickým zážitkům,“ shrnuje vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism Petr Janeček.
„Velmi si ceníme realizace tohoto výzkumu, který nám poskytl ještě hlubší vhled do aktuálních potřeb a očekávání turistů a návštěvníků v oblasti domácího cestovního ruchu. Díky tomu se mohou turistická informační centra lépe připravit na nadcházející sezónu a dále zlepšovat již nyní pozitivně hodnocené služby. Získané poznatky navíc využijeme při certifikaci TIC, abychom i nadále posilovali jejich roli jako klíčového pilíře udržitelného turismu v České republice,“ dodává prezident Asociace turistických informačních center ČR Petr Slepička.
Digitalizace a lepší služby
Průzkum přinesl několik konkrétních návrhů na vylepšení TIC. Delší otevírací doba, zejména o víkendech, by mohla zvýšit jejich dostupnost. Zavedení Wi-Fi, nabíjecích stanic na telefony a dostupných WC by zase zvýšilo komfort návštěvníků. Kvalitnější školení personálu a větší propojení s regionálními atrakcemi a digitálními platformami by TIC pomohlo ještě více se přizpůsobit moderním trendům.
O výzkumu
Výzkum proběhl kombinací kvantitativního a kvalitativního dotazování.
- Metoda: Online dotazník (CAWI) a fokusní skupiny (FGD).
- Termín realizace: 26. listopadu – 10. prosince 2024 (CAWI) a 28. listopadu, 3. – 4. prosince 2024 (FGD).
- Vzorek: 8250 respondentů (CAWI), z toho 2998 uživatelů TIC; 3 skupiny po 10 lidech (FGD).
Turistická informační centra i nadále zůstávají důležitou součástí cestovního ruchu v Česku. Modernizace, digitalizace a kvalitní služby jsou klíčem k jejich dalšímu rozvoji.
CzechTourism/ gnews.cz – RoZ
FOTO – Facebook ATIC