Více než polovina Čechů (55 %) plánuje, že stráví jarní dovolenou v Česku, přičemž nejčastěji volí Jihočeský (19 %) a Jihomoravský kraj (12 %). V místě pobytu pak zůstanou průměrně šest dní. Celkem 47 % dotázaných si dovolenou užije v rámci prodloužených víkendů. Jako hlavní náplň volna si představují odpočinek spojený s lehčími sportovními aktivitami, relaxací a návštěvou kulturních památek. Do zahraničí letos na jaře vyrazí 46 % Čechů. V průměru se lidé chystají utratit za jarní dovolenou 7358 Kč na osobu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Kratší dovolená, větší důraz na kvalitu a komfort
Podíl těch, kteří si chtějí užít jarní období dovolenkově v Česku, se oproti loňsku téměř nezměnil. Průměrná délka pobytu zůstává šest dní, přičemž téměř polovina lidí (47 %) preferuje prodloužené víkendy. Stále platí, že Češi nejčastěji tráví jarní dovolenou s rodinou nebo partnerem či partnerkou. Obecně se ukazuje, že na popularitě získávají kratší pobyty, přičemž jsou lidé ochotni více investovat do kvality ubytování a služeb.
„Češi kladou stále větší důraz na komfort a jedinečné zážitky. Preferují kombinaci aktivního odpočinku a relaxace s prvky lokální gastronomie a kultury. Roste například obliba vinařských stezek, pivních tras nebo tematických gastronomických festivalů,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Tyto preference ladí s pojetím našich letošních kampaní, v nichž se zaměřujeme na aktivní odpočinek, lázně, ale také gastronomii. Což vychází i z faktu, že aktuálně běží tříletá spolupráce Česka se společností Michelin. Díky tomuto partnerství se tuzemsko zařadí mezi země, které tato renomovaná společnost dlouhodobě podporuje jako kulinářské destinace.“
Trendem je odpočinek s lehčími sportovními aktivitami, relax a kultura
Téměř třetina oslovených chce strávit jarní dovolenou aktivně. Necelá pětina respondentů dává přednost pasivnímu odpočinku a 17 % lidí míří za kulturními památkami. V rámci aktivního rázu dovolené je pak v kurzu pěší turistika (64 %) a nenáročné procházky (53 %). Mezi oblíbené aktivity na jarní dovolené patří cyklistika s rodinou (22 %) nebo třeba vodní sporty (15 %). Bezmála polovina respondentů se inspiruje tipy a doporučeními od známých a rodiny (46 %) a 37 % dotázaných si vybírá destinaci podle mapy s vyznačením turistických zajímavostí.
„Pěší turistika patří mezi nejoblíbenější outdoorové aktivity, které Češi aktivně provozují. Není tedy překvapením, že touto formou chtějí trávit i dovolenou. Máme nejlepší turistické značení na světě. Na cestovatele do a po Česku čeká mimo jiné přes 44 000 km pěších tras a 40 000 km silničních cyklotras. Trendem posledních let je také větší propojení aktivní dovolené s poznáváním regionální kultury a gastronomie. Zároveň zaznamenáváme i rostoucí zájem o lázeňské pobyty a wellness dovolené,“ doplňuje ředitelka Odboru managementu a B2B spolupráce CzechTourism Tereza Hofmanová.
Za jarní dovolenou zaplatí Češi letos více, bydlet chtějí hlavně v penzionech
Plánované výdaje za osobu během jarní dovolené meziročně vzrostly, a to o 545 Kč. Téměř polovina z celkové částky padne na ubytování. V tomto ohledu Češi preferují penziony (51 %), hotely vyšší kategorie (27 %) a neplacené přenocování v soukromí u známých či rodiny (19 %). Při výběru pobytu během jarní dovolené v Česku je pro respondenty nejdůležitější cena, vlastní zkušenost, informace na webu nebo rozsah a kvalita služeb.
Další významnou položkou výdajů na dovolené je stravování v restauracích (18 %) a výdaje za služby jako jsou třeba vstupenky, kultura, muzea nebo památky (13 %).
Téměř třetina dotázaných se na jaře vydá na stejné nebo známé místo a bezmála polovina z nich navštíví destinaci, ve které ještě nebyla. Na místo se nejčastěji dopraví autem nebo motorkou (67 %), pětina pak vyrazí vlakem. Veřejnou dopravu přitom volí zejména mladší generace ve věku 18–34 let.
„Zajímavým zjištěním je fakt, že i v dnešní technologické éře preferují návštěvníci při prohlídkách turistických míst živého průvodce. Audioprůvodce pak upřednostňuje méně než pětina z nich. Naopak nepřekvapí, že osobní výklad vyhledává zejména starší generace nad 75 let, zatímco mobilní aplikace či audioprůvodce jsou nejoblíbenější mezi lidmi ve věku 40–49 let,“ shrnuje vedoucí Institutu turismu Petr Janeček.
Do zahraničí letos na jaře zamíří více Čechů než loni
Jarní dovolenou v zahraničí plánuje 46 % Čechů, což představuje meziroční nárost o 4 p. b. Za hranice vyráží zejména mladší lidé mezi 30-39 lety (61 %). V případě těch, kteří se do zahraničí nechystají, je pak nejčastějším důvodem, že v tomto ročním období do zahraničí prostě nejezdí (48 %) a dále také nedostatek financí (43 %).
Kam na Velikonoce? Inspiraci a tipy zájemci najdou na portále Kudy z nudy!
Poctivost, řemeslný fortel, odkaz předků, láska a léty prověřené dovednosti – takové jsou české, moravské i slezské tradice. Turistický portál, který provozuje agentura CzechTourism Kudy z nudy přináší celou řadu inspirací a tipů, kde a jak strávit letošní Velikonoce. Jsou mezi nimi lidové slavnosti a festivaly, krajové speciality, ochutnávka českého piva nebo třeba místa, kde návštěvníci mohou poznat mistry svého oboru a odhalit tajemství tradičních řemesel. Na své si přijdou i milovníci lázeňských procedur či vyznavači velikonočních specialit, po kterých se na talířích jen zapráší. Vše na jednom místě a pravidelně aktualizované.
- Metoda sběru → CAWI – online – strukturované dotazování formou panelů
- Účast v šetření → 1000 respondentů
- Cílová skupina → obyvatelé ČR
- Kvótní znak → pohlaví, věk, vzdělání, velikost místa bydliště a kraj
- Sběr dat → v období 24. 2. – 7. 3. 2025
CzechTourism/ gnews.cz – RoZ