Hrady, zámky, kostely, muzea i technické unikáty. Kulturní památky jsou v Česku dlouhodobě jedním z hlavních důvodů, proč lidé vyrážejí na cesty po tuzemsku. V roce 2024 je navštívilo 47 % cizinců a 38 % domácích cestovatelů. Největší zájem je tradičně o Prahu. V hledáčku návštěvníků se ale čím dál častěji začínají objevovat i další regiony a turisté míří do míst, která dříve stála stranou. Ze zahraničních návštěvníků památky v Česku vyhledávají nejčastěji cestovatelé ze vzdálenějších zemí, zatímco turisté z těch sousedních kombinují návštěvu naší země s aktivním odpočinkem.
Hrady a zámky jako srdcovka
Nejčastější volbou při cestách za památkami jsou hrady a zámky. Turisté však míří také do muzeí a galerií, na věže, do chrámů, za lidovou architekturou nebo se vydávají po stopách slavných osobností. Významnou roli hrají kulturní památky i v celkových výdajích.
„Podle posledních dostupných dat z roku 2023 činily výdaje za aktivity z kategorie kulturních památek zhruba 17 % všech útrat turistů. Z toho nejvíce to bylo v Praze – bezmála 80 %. Za památkami cestují hlavně ti, kteří to k nám mají dále. Je to logické – pokud už člověk váží delší cestu, chce vidět z dané země co nejvíce. Mezi vyznavače historie ale patří také národy, které mají kulturu tzv. v krvi. Patří sem například země, jako je Belgie, Francie, Itálie, Portugalsko, Španělsko, Velká Británie nebo Izrael. Ze vzdálenějších destinací pak třeba Japonsko, Jižní Korea či USA,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Oproti tomu turisté zejména ze sousedních států tráví svůj pobyt v Česku i jiným způsobem. Trendem je v tomto ohledu hlavně aktivní dovolená, kdy lidé spojují sport, přírodu, ale i cestování za gastronomií s kulturními zážitky. Užívají si tak ideální mix, který z Česka dělá atraktivní destinaci pro všechny věkové kategorie.“
Rekordy i novinky
Státní hrady, zámky a další památky ve správě Národního památkového ústavu (NPÚ) přivítaly v loňském roce přes čtyři miliony návštěvníků. Už druhý rok po sobě tak padla čtyřmilionová hranice.
Obecně patří mezi nejnavštěvovanější v rámci všech památek Pražský hrad, kam v roce 2024 zavítalo 2,6 mil. lidí, o 17 % více než rok předtím. Průběžně roste zájem turistů o památky, které prošly obnovou, otevírají nové prostory, prohlídkové trasy a nabízejí návštěvníkům novinky.
„Mezi hojně navštěvované patří například zámek Lednice či Areál Sedlec v Kutné Hoře. Do každého z objektů loni zamířilo na 306 tisíc lidí. Značný zájem je i o největší české muzeum v přírodě – Valašské muzeum v Rožnově pod Radhoštěm, který si pro návštěvu vybralo 284 000 turistů. V kurzu jsou též technické památky nebo architektonické skvosty. Tak třeba Muzeum nákladních automobilů Tatra loni vyhledalo bezmála 94 000 návštěvníků, brněnskou Vilu Tugendhat pak téměř 56 000 turistů,“ doplňuje vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček.
Památky jako jeden z pilířů kampaní CzechTourismu
Kulturní památky hrají klíčovou roli také při prezentaci Česka v zahraničí. Jsou součástí většiny marketingových aktivit agentury CzechTourism a pomáhají propagovat nejen hlavní turistická centra, ale i méně známé lokality, které mají co nabídnout a rozhodně stojí za návštěvu.
Inspirace na Kudy z nudy i VisitCzechia
Tipy na návštěvu kulturních památek, včetně méně známých a běžně nepřístupných objektů, najdou zájemci na portálu Kudy z nudy. Zahraničním návštěvníkům je určen web VisitCzechia, kde je k dispozici ve světových jazycích souhrn toho, co Česko nabízí. Oba tyto zdroje tak mohou posloužit jako inspirace nejen při plánování cesty, ale třeba i při příležitosti Mezinárodního dne památek, který UNESCO společně s OSN pro vzdělání, vědu a kulturu vyhlásilo už v roce 1982. Tento svátek kulturního dědictví připadá každý rok na 18. dubna.
CzechTourism/ gnews.cz – RoZ