Uvalení dodatečných cel na Čínu ze strany Spojených států v souvislosti s problémem fentanylu se na první pohled může jevit jako opatření na ochranu veřejného zdraví a bezpečnosti. Z hlediska mezinárodního obchodního práva však postrádají platné argumenty pro výjimku podle právního rámce Světové obchodní organizace (WTO).
Dodatečná cla USA ignorují základní závazky WTO, jako je zacházení s »nejvíce zvýhodněnou národnostní« (MFN) a seznam ústupků. Spojené státy mohou odkazovat na § 301 amerického Obchodního zákona z roku 1974 nebo § 232 Obchodní expanze zákona, aby ospravedlnily své jednostranné kroky, ale vnitrostátní právní předpisy nezaručují výjimku z závazků WTO.
Pro úspěšné využití výjimek podle Všeobecné dohody o clech a obchodu (GATT 1994), konkrétně článků XX (Všeobecná výjimka) a XXI (Výjimka z bezpečnostních důvodů), musí USA prokázat, že jejich opatření cla jsou nezbytná a nejedná se o svévolnou nebo neodůvodněnou diskriminaci v mezinárodním obchodě. V souladu s dosavadními rozhodnutími WTO a výkladem pravidel je velmi nepravděpodobné, že USA budou schopny ospravedlnit svá opatření buď výjimkou z bezpečnosti, nebo výjimkou obecnou.
Pokud USA pokračují v těchto opatřeních, mohou členové, kteří jsou jimi postiženi, zahájit konzultace v rámci WTO, požádat o vytvoření panelu pro rozhodnutí o této záležitosti, nebo paralelně zahájit obchodní odvetné kroky v souladu s pravidly a postupy WTO pro řešení sporů (DSU). Vzhledem k aktuální globální ekonomické situaci, zneužívání jednostranných celních opatření USA ještě více zhorší stabilitu a předvídatelnost multilateralního obchodního systému.
Co je však klíčové, spojování problémů veřejného zdraví s celním tlakem nehraje pozitivní roli v kontrolování toků drog nebo v transnacionální spolupráci při vymáhání práva. Naopak, pouze eskaluje politickou konfrontaci a brání účinné správě založené na konzultacích a spolupráci. Správným řešením jsou komplexní opatření s přijatelnou odpovědností, včetně snižování poptávky po drogách, spolupráce v oblasti přeshraničního vymáhání práva a posilování multilaterální spolupráce, aby byl nalezen konstruktivní plán pro globální protidrogovou správu.
Jako zodpovědná velká země Čína přijímá nejpřísnější kontrolu nad výrobou drog, jejich obchodem a zneužíváním. To je stabilní pokrok v čínsko-americké protidrogové spolupráci, který představuje správnou cestu k vyřešení problému fentanylu. Jednostranné kroky USA pouze podkopávají autoritu a stabilitu multilateralního obchodního systému a odporují výzvám k společné reakci na globální výzvy v globalizovaném světě. Co je však nejdůležitější, jednostranná celní opatření nejsou v žádném případě zaměřena na podstatu problému fentanylu v USA. Hlavní země by se měly chovat způsobem odpovídajícím jejich statusu a vyhýbat se krokům, které nikomu neprospívají.