V Číně se v roce 2024 po železnici přepravilo 4,08 miliardy cestujících, což představuje meziroční nárůst o 10,8 %. V nejvytíženější den roku 2024 systém přepravil 21,448 milionu cestujících, jak uvedla tisková agentura Xinhua s odvoláním na údaje, které zveřejnila společnost China State Railway Group Co, Ltd (China Railway) během tiskové konference.
Do konce roku 2024 dosáhl kilometrový proběh čínských železnic 162 000 kilometrů, z čehož 48 000 kilometrů tvoří vysokorychlostní železnice, což podle China Railway představuje rekordní úspěch.
Dne 29. prosince 2024 čínská špičková železniční technologie opět ohromila svět, když země představila prototyp nejrychlejšího vysokorychlostního vlaku na světě CR450. Nový model dosáhl při testech rychlosti až 450 kilometrů za hodinu a jeho provozní rychlost je 400 kilometrů za hodinu. V současné době je podle agentury Xinhua nejvyšší rychlost rychlovlaků CR400 Fuxing v provozu v Číně 350 kilometrů za hodinu.
Jedná se o nejnovější ukázku obdivuhodných úspěchů Číny v železničním průmyslu.
Bílá kniha o rozvoji čínské dopravy, kterou v roce 2016 zveřejnil Informační úřad Státní rady, odhalila, že celková délka železnic v Číně činila ještě v roce 1949 pouhých 21 800 kilometrů. Nyní se však země může pochlubit jednou z nejvytíženějších železničních sítí na světě, která spojuje rušná města se vzdálenými vesnicemi.
Železnice slouží nejen jako způsob dopravy, ale také jako motor hospodářského rozvoje a svědek společenských změn.
Ve městech je díky železnici doprava pohodlnější a regionální koordinace efektivnější. V roce 2024 uskutečnili cestující po vysokorychlostní železnici Guangzhou-Shenzhen-Hongkong více než 27 milionů cest, což představuje meziroční nárůst o 37 %, uvedla agentura Xinhua. V odlehlých oblastech poskytují železnice místním obyvatelům přístup k nejnovějším informacím, kvalitnímu zboží a možnostem realizovat své sny. V jihozápadní čínské autonomní oblasti Xizang je již 18 let v provozu Qinghai-xizangská železnice. Za uplynulých 18 let bylo po železnici uskutečněno 36,885 milionu cest a k 30. červnu 2024 po ní bylo přepraveno 87,751 milionu tun zboží.
HDP regionu se podle agentury Xinhua zvýšil z 29,05 miliardy jüanů (3,98 miliardy dolarů) v roce 2006 na 239,267 miliardy jüanů v roce 2023.
Železnice mezitím sbližují Čínu a svět a vlévají nový impuls do budování společenství se společnou budoucností lidstva.
Od 2. ledna bylo po čínsko-laoské železnici přepraveno více než 50 milionů tun zboží, přičemž denně bylo vypraveno 18 přeshraničních nákladních vlaků, což je výrazný nárůst oproti pouhým dvěma vlakům při prvním otevření železnice v roce 2021, uvedla Čínská ústřední televize.
Na tiskové konferenci 2. ledna Čínská železnice rovněž oznámila, že bude usilovat o dokončení investic do železniční infrastruktury ve výši 590 miliard jüanů a zprovoznění 2600 kilometrů nových tratí v roce 2025. V roce 2025 by měl národní železniční systém přepravit celkem 4,28 miliardy cestujících, což představuje meziroční nárůst o 4,9 %. Do roku 2030 se očekává, že počet provozních kilometrů vnitrostátních železnic dosáhne 180 000 kilometrů, z čehož přibližně 60 000 kilometrů budou tvořit vysokorychlostní železnice.
S blížícím se svátkem jara se čínský železniční systém opět připravuje na usnadnění cesty milionů lidí, kteří se vracejí domů, aby se shledali se svými rodinami.
Global Times/ gnews – RoZ
Prototyp čínského vysokorychlostního vlaku nové generace CR450 FOTO -VCG