Rada EU pro zahraniční věci (FAC) přijala 16. balíček sankcí vůči Rusku. Vzhledem k tomu, že nezákonná agrese Ruska vstupuje do čtvrtého roku své existence, je tento balíček určen k dalšímu zvýšení tlaku na agresora a je součástí neochvějného závazku EU dosáhnout pro Ukrajinu spravedlivého a trvalého míru.
Šestnáctý balíček se zaměřuje na systémově důležitá odvětví ruské ekonomiky, jako je energetika, obchod, doprava, infrastruktura a finanční služby. Přidává také další opatření zaměřená na boj proti obcházení předpisů. S cílem omezit riziko obcházení našich sankcí se některá ustanovení 16. balíčku nyní odrážejí i v sankčním režimu vůči Bělorusku. EU navíc aktualizovala a posílila své sankční režimy týkající se Krymu a Sevastopolu a vládou nekontrolovaných oblastí Doněcké, Chersonské, Luhanské a Záporožské oblasti.
Šestnáctý balíček obsahuje tyto klíčové prvky:
OPATŘENÍ PROTI OBCHÁZENÍ
- Dnešní balíček se týká dalších 74 plavidel, čímž se celkový počet plavidel uvedených na seznamu zvýší na 153. Tato plavidla jsou součástí stínové flotily nebo se podílela na příjmech Ruska z energetiky.
- Opatření přidávají nové kritérium pro zařazení na seznam a zaměřují se na ty, kteří podporují provoz nebezpečných ropných tankerů.
- Balíček ukládá cílená vývozní omezení 53 novým společnostem, které podporují ruský vojensko-průmyslový komplex nebo se podílejí na obcházení sankcí. Jedná se o 34 společností v jiných zemích než v Rusku.
DALŠÍ SEZNAMY
- Dnešní balíček obsahuje 83 dalších seznamů, včetně 48 osob a 35 subjektů, například těch, které podporují ruský vojensko-průmyslový komplex, působí v oblasti obcházení sankcí, na ruských burzách s kryptoaktivy a v námořním sektoru.
- Šestnáctý balíček rovněž přidává další nové kritérium pro zařazení na seznam osob a subjektů, které jsou součástí ruského vojenského a průmyslového komplexu, podporují jej nebo z něj mají prospěch.
OBCHODNÍ OPATŘENÍ
Přímý zákaz dovozu ruského hliníku:
- Kromě již platného zákazu dovozu zpracovaného hliníkového zboží z Ruska zahrnuje tento balíček zákaz dovozu primárního hliníku z Ruska do EU.
- Aby byl zajištěn hladký přechod pro podniky, zavádí se mechanismus kvót, který umožňuje využít 275 000 tun, což odpovídá 80 % dovozu do EU v roce 2024, v průběhu 12 měsíců.
Omezení vývozu zboží dvojího užití byla rozšířena na další položky s cílem omezit přístup Ruska ke klíčovým technologiím, které používá na bojišti a které zahrnují:
- chemické prekurzory dvojího užití k výrobě chloropikrinu a dalších látek k potlačování nepokojů, které Rusko používá jako chemické zbraně v rozporu s Úmluvou o zákazu chemických zbraní.
- Software související s obráběcími stroji s počítačovým číslicovým řízením (CNC) používanými k výrobě zbraní a ovladače videoher, které ruská armáda používá k pilotování bezpilotních letounů na bojišti.
- Chromové rudy a sloučeniny kvůli jejich vojenskému využití.
Omezené odchylky a výjimky pro některé vývozy zboží dvojího užití a vyspělých technologií, např. pro lékařské účely, byly vyjasněny a dále zpřísněny s cílem podpořit účinné uplatňování celními a licenčními orgány.
Kromě toho byla zavedena další omezení vývozu průmyslového zboží, konkrétně zaměřená na nerostné suroviny, chemikálie, ocel, skleněné materiály a ohňostroje se zvláštním vojenským významem.
ENERGETICKÁ OPATŘENÍ
- EU se rozhodla zcela zakázat dočasné skladování ruské ropy nebo ropných produktů v přístavech EU nebo jejich umísťování do režimu volného pásma, což bylo dosud povoleno, pokud ropa splňovala cenový strop a směřovala do třetí země.
- Balíček rozšiřuje zákaz poskytování zboží, technologií a služeb pro dokončení ruských projektů LNG tak, aby se vztahoval i na projekty těžby ropy v Rusku, jako je například projekt Vostok.
- Balíček rozšiřuje stávající zákaz používání softwaru tak, aby omezoval vývoz, dodávky nebo poskytování softwaru pro průzkum těžby ropy a zemního plynu do Ruska.
OPATŘENÍ V OBLASTI DOPRAVY
- Balíček rozšiřuje zákaz letů, aby bylo možné zařadit na seznam dopravce ze třetích zemí, kteří provádějí vnitrostátní lety v Rusku nebo dodávají letecké zboží ruským leteckým společnostem nebo pro vnitrostátní lety v Rusku. Pokud budou tyto letecké společnosti zařazeny na seznam, nebudou smět létat do EU.
- Zákaz silniční dopravy: Balíček doplňuje změnu, která brání zvýšení ruského podílu v podnicích silniční dopravy v EU nad 25 %, čímž se uzavírají potenciální mezery pro obcházení stávajících sankcí.
OPATŘENÍ V OBLASTI INFRASTRUKTURY
Úplný zákaz transakcí s konkrétními ruskými infrastrukturami: Jedná se o dvě moskevská letiště (letiště Vnukovo a letiště Žukovskij), čtyři regionální letiště a přístav na Volze v Astrachani a přístav v Machačkale u Kaspického moře. Zahrnuty byly také námořní přístavy Ust-Luga a Primorsk na Baltském moři a Novorossijsk na Černém moři.
Zákaz stavebních služeb poskytovaných hospodářskými subjekty EU v Rusku.
OPATŘENÍ VE FINANČNÍM SEKTORU
Rusko přesměrovalo velkou část svých finančních toků prostřednictvím menších bank. Šestnáctý balíček posiluje naše opatření ve finančním sektoru. Zejména:
- Přidání 13 finančních institucí na seznam subjektů, na které se vztahuje zákaz poskytovat specializované služby zasílání finančních zpráv.
- Přidání tří bank k zákazu transakcí kvůli jejich využívání systému finančních zpráv ruské centrální banky (SPFS) k obcházení sankcí EU.
- Rozšíření zákazu transakcí, aby EU mohla zařadit na seznam finanční instituce a poskytovatele kryptoaktiv, kteří se podílejí na obcházení omezení cen ropy a usnadňují transakce s plavidly stínové flotily uvedenými na seznamu.
OPATŘENÍ PROTI DEZINFORMACÍM
- Pozastavení vysílací činnosti dalších osmi médií v EU nebo zaměřených na EU s ohledem na jejich roli podporující a ospravedlňující ruskou agresivní válku proti Ukrajině.
Sankce EU zůstávají jádrem reakce EU na neoprávněnou vojenskou agresi Ruska proti Ukrajině, neboť snižují vojenský a technologický potenciál Ruska, zbavují Kreml příjmů, které používá k financování války, a způsobují stále vyšší náklady na ruskou ekonomiku. V tomto ohledu sankce přispívají k naplnění klíčového cíle EU, kterým je pokračovat v úsilí o spravedlivý a trvalý mír. Jejich účinky v průběhu času rostou s tím, jak sankce podkopávají ruskou průmyslovou a technologickou základnu. Evropská komise jako strážkyně Smluv EU zajišťuje jednotné provádění sankcí EU členskými státy EU a dohlíží na jejich vymáhání.
Rusko se aktivně snaží sankce obcházet. To je jasný důkaz, že naše opatření mají dopad. To nás také vyzývá k tomu, abychom zdvojnásobili své úsilí v boji proti obcházení sankcí a požádali některé třetí země o užší spolupráci. Zmocněnec EU pro sankce David O’Sullivan pokračuje ve svém působení na třetí země s cílem bojovat proti obcházení sankcí. Ve spolupráci s podobně smýšlejícími partnery jsme se rovněž dohodli na seznamu společného zboží s vysokou prioritou, na které se vztahují sankce a u něhož by podniky měly uplatňovat zvláštní náležitou péči a které by třetí země neměly reexportovat do Ruska. Kromě toho jsme v rámci EU vypracovali také seznam sankcionovaného zboží, které je ekonomicky kritické a vůči němuž by podniky a třetí země měly být obzvláště ostražité.
europa.eu/ gnews.cz – RoZ
FOTO – X Jan Lipavský