Zdá se, že malá vnitrozemská země v srdci Evropy je jedinečně vystavena ekonomickému programu zvoleného prezidenta Donalda Trumpa „America First“. Slovensko, přezdívané „Detroit Evropy“ díky svému prosperujícímu automobilovému průmyslu, vyrábí více automobilů na obyvatele než kterákoli jiná země na světě.
Trumpův slib zavést plošné 10% nebo 20% clo na veškeré zboží dovážené do USA hrozí, že poškodí pověst středoevropské země jako světového lídra ve výrobě automobilů.
Nastupující americký prezident v pondělí slíbil, že v rámci jednoho ze svých prvních kroků v úřadu zavede nová cla na Čínu, Kanadu a Mexiko. Opatření zahrnují dodatečné 10% clo na všechny čínské výrobky dovážené do USA a 25% clo na veškeré zboží pocházející z Kanady a Mexika.
Skutečnost, že Evropa nebyla v Trumpově prvním oznámení o clech zmíněna, budou tvůrci politik Evropské unie považovat za vítanou zprávu, ačkoli blok 27 zemí se pravděpodobně obává, že je jen otázkou času, kdy Trump obrátí svou pozornost na automobilový sektor v regionu.
To je pro Slovensko velký problém. Země s pouhými 5,5 milionu obyvatel je na americkém obchodu silně závislá, přičemž auta tvoří značnou část jejího vývozu do USA a toto odvětví nepřímo zaměstnává více než 250 000 lidí.
„Slovensko se změnilo v Detroit Evropy,“ řekl telefonicky CNBC Vladimír Vaňo, hlavní ekonom think tanku Globsec se sídlem v hlavním městě Slovenska Bratislavě.
„V roce 1990, po pádu železné opony, Slovensko vyrábělo přesně nula aut. Bylo ale velmi silné v tom, čemu v našem místním jazyce rádi říkáme speciální výroba, což je jen hezký způsob, jak říct zbrojní výroba, obrněná vozidla, tanky a kdovíco ještě,“ řekl Vaňo.
Německá společnost Volkswagen byla první automobilkou, která rozpoznala potenciál Slovenska pro strojírenství a výrobu, uvedl Vaňo, který začal s montáží převodovek a pak se rychle rozšířil na výrobu celých vozidel.
Velkého potenciálu Slovenska pro strojírenství a výrobu se rozhodla využít řada automobilek. Postupně tam otevřel továrny Volkswagen, Peugeot ze skupiny Stellantis, Kia ze skupiny Hyundai a Jaguar Land Rover, který je součástí indické firmy Tata Motors.
Švédská společnost Volvo v roce 2022 oznámila, že se chce stát pátou automobilkou působící v zemi a v roce 2026 chce na východním Slovensku otevřít klimaticky neutrální továrnu. Volvo uvedlo, že závod v hodnotě 1,2 miliardy eur (1,26 miliardy dolarů) bude vyrábět pouze elektromobily.
Slovensku se s výrobou automobilů zřejmě dosud dařilo velmi dobře, nyní však čelí určitým výzvám.
Arushi Kotechaová, analytička automobilového průmyslu v Economist Intelligence Unit
Na otázku, do jaké míry by se Slovensko mělo obávat vyhlídky na zavedení Trumpových cel, Vaňo odpověděl: „Je to tak: Je to znepokojující. Ale je to takový vyčkávací, pokulhávající přístup.“
Dodal, že ačkoli se zdá, že Slovensko může v krátkodobém horizontu udělat „jen velmi málo“, automobilky v zemi se v minulosti ukázaly jako relativně dobré v tom, jak se s výzvami vypořádat.
Výzvy do budoucna
Vedle Slovenska bude Trumpovými cly pravděpodobně velmi zranitelný i krizí postižený německý automobilový průmysl.
Největší evropská ekonomika je zdaleka největším vývozcem osobních automobilů do USA v regionu, přičemž podle údajů statistické agentury Eurostat a společnosti ING Research činil její loňský vývoz 23 miliard eur. To představuje 15 % celkového německého vývozu do USA.
Rico Luman, hlavní sektorový ekonom pro dopravu a logistiku nizozemské banky ING, uvedl, že vyhlídka na zavedení amerických cel na evropská auta pravděpodobně ještě zhorší špatnou situaci v Německu.
„Je to přece srdce zpracovatelského průmyslu, ne?“ řekl Luman televizi CNBC prostřednictvím videohovoru. „Takže automobilový průmysl je nakonec propojen s ocelářským a chemickým průmyslem, takže je zde zapojen celý dodavatelský řetězec.“
Slovensko je přitom vedle Švédska třetím největším evropským vývozcem osobních automobilů do USA, přičemž v roce 2023 bude do USA vyvážet vozy v hodnotě čtyř miliard eur.
Pozoruhodné však je, že slovenský vývoz osobních automobilů tvoří téměř tři čtvrtiny (74 %) celkového objemu vývozu do USA, takže země je akutně vystavena hrozící hrozbě Trumpových cel.
„Slovensko si s výrobou automobilů doposud očividně vedlo velmi dobře, ale nyní čelí určitým výzvám,“ uvedla pro CNBC prostřednictvím videohovoru Arushi Kotechaová, analytik automobilového průmyslu z Economist Intelligence Unit.
Kotechaová uvedla, že evropští zákonodárci se snaží udržet si pozici tím, že nedovolí čínským automobilkám, jako je BYD, proniknout příliš na regionální trh, a to jak z hlediska prodeje, tak investic.
„Přinejmenším v případě Číňanů existuje jistota, protože k těm clům došlo, Čína podnikla odvetná opatření … takže čínská část je vyřízena – ale samozřejmě existuje určitá nejistota, která přichází s Trumpovým zvolením,“ řekla Kotechaová.
„Potíž s Trumpem je v tom, že hodně vyhrožuje, ale ne vždy to dotáhne do konce – nebo míra, do jaké to dotáhne, se liší,“ dodala.
Mluvčí Evropské komise, výkonného orgánu EU, odkázal televizi CNBC na prohlášení předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové, která Trumpovi pogratulovala k vítězství ve volbách, když byla požádána o komentář k vyhlídkám na zavedení amerických cel.
„Evropská unie a Spojené státy jsou více než jen spojenci,“ uvedla von der Leyenová v prohlášení ze 6. listopadu.
„Pracujme společně na transatlantickém partnerství, které bude i nadále přinášet výhody našim občanům. Na dynamice a stabilitě našich hospodářských vztahů závisí miliony pracovních míst a miliardy v obchodu a investicích na obou stranách Atlantiku,“ dodala.
CNBC/ gnews – RoZ