Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
RVP je základním kurikulárním dokumentem, který stanovuje obecné požadavky na vzdělávání v České republice. Definuje hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. RVP zároveň poskytuje školám flexibilitu při tvorbě školních vzdělávacích programů (ŠVP), které zohledňují specifické podmínky a potřeby každé školy. Revidované RVP se zaměřují na zjednodušení obsahu a zvýšení jeho relevance pro žáky, žákyně, pedagogy a pedagožky.
„Nové rámcové vzdělávací programy se zaměřují na rozvoj kompetencí a gramotností, které odpovídají výzvám současné společnosti a potřebám našich dětí. Věříme, že nové programy nejen usnadní práci učitelům, ale zároveň poskytnou žákům a dětem lepší příležitosti pro jejich vzdělávací a profesní budoucnost,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek a dodává: “Schválením revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy může začít jeho implementace ve školách, které se dobrovolně rozhodnou podle nového RVP ZV vzdělávat již od školního roku 2025/2026. Získáme tím důležitou zpětnou vazbu, která poslouží k následným úpravám RVP ZV i modelových školních vzdělávacích programů ještě před jejich zavedením od 1. září 2027.”
U základního vzdělávání je kladen důraz na propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení vzdělávacích oblastí. Nový přístup podporuje praktické využití získaných dovedností a znalostí v každodenním životě a rozvíjí čtenářskou a pisatelskou a logicko-matematickou gramotnost. Očekávané výsledky učení (OVU) jsou jasně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti, čímž podporují kompetenčně orientované vzdělávání. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově. Kromě obsahových změn se nový RVP pro základní vzdělávání soustředí na zjednodušení struktury dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům věnovat více času přípravě kvalitní výuky.
Mezi změny, které nový RVP pro základní vzdělávání přináší, patří výuka prvního cizího jazyka, kterým je angličtina, povinně již od 1. ročníku (nyní je povinnost nejpozději od třetího ročníku, ale téměř polovina škol již angličtinu v prvních třídách učí), dále navýšení výstupní úrovně angličtiny z původní A2 na B1. V případě dalšího cizího jazyka zůstává povinnost jeho výuky, a to od 7. ročníku, přičemž výstupní úroveň bude A1. U vzdělávacího oboru Matematika dojde ke zvýšení úrovně z “částečně splňuje minimum” na “splňuje minimum”.
Implementace RVP ZV bude probíhat postupně a zahrnuje několik klíčových kroků, které zajistí hladký přechod škol na nové kurikulum:
- září 2025 – možnost zahájení vzdělávání pro 1. a 6. ročník,
- září 2027 – povinnost zahájení vzdělávání pro 1. a 6. ročník,
- září 2031 – povinnost vzdělávání pro všechny ročníky,
a to s výjimkou výuky dalšího cizího jazyka nejpozději od 7. ročníku, kde se počítá s omezením volby na tři cizí jazyky (německý jazyk, francouzský jazyk nebo španělský jazyk), kdy je účinnost odložena na září 2034 minimálně v 7. ročníku, září 2035 minimálně v 7. a 8. ročníku a září 2036 v 7.-9. ročníku.
Rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání posilují inkluzivní přístup a podporují rozvoj individuálních potřeb dětí. Připravují děti na plynulý přechod do základního vzdělávání a kladou důraz na vytváření podnětného a respektujícího prostředí.
Implementace RVP PV bude probíhat podle následujícího harmonogramu:
- září 2025 – dobrovolné zavedení nového RVP PV do všech mateřských škol, které splní podmínky přípravného období,
- září 2026 – povinné zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách.
Mateřské i základní školy budou mít k dispozici metodické materiály a vzdělávání pro pedagogické pracovníky, které jim usnadní zavádění inovací do praxe. Podpora zahrnuje příklady dobré praxe, konzultace a u základních škol i modelové školní vzdělávací programy. Tyto nástroje umožní efektivní přechod na nové kurikulum a zohlední potřeby každé školy. „Naší prioritou je nyní podpora škol při implementaci revidovaného RVP, aby přechod na nové kurikulum proběhl co nejplynuleji,“ dodává Ivo Jupa, ředitel NPI.
Proces revize probíhal od roku 2021 a zahrnoval širokou spolupráci více jak 600 odborníků, pedagogů a stakeholderů ve vzdělávání. Veřejná konzultace, která proběhla na jaře 2024, přinesla přes 3 200 podnětů, které byly zohledněny ve finální podobě dokumentů. Průběžně se konaly kulaté stoly, odborné diskuze a pracovní setkání, která zajistila transparentnost celého procesu a umožnila aktivní zapojení všech klíčových aktérů.
Pro více informací navštivte webové stránky projektu Revize RVP na adrese https://revize.rvp.cz/.
MŠMT/ gnews – RoZ
ILUSTRAČNÍ FOTO – pixabay