Soudní proces se sexuálním obtěžováním Gérarda Depardieu je pro Francii klíčovým momentem, který prověří její připravenost čelit sexuálnímu násilí, zejména pokud se ho dopustí uznávané kulturní ikony v době po MeToo.
Gérard Depardieu, nejslavnější francouzský mužský herec, bude v pondělí, kdy začíná jeho soudní proces, čelit nejen dvěma ženám, které ho obviňují ze sexuálního napadení, ale také národu, který je dlouhodobě kritizován za ignorování zneužívání ze strany mocných osobností.
Šestasedmdesátiletý herec je obviněn z napadení kulisáka a asistentky režie během natáčení filmu Les Volets Verts (Zelené okenice) v roce 2021. Ačkoli Depardieuho veřejně obvinilo ze sexuálního zneužívání více než 20 žen, toto je první případ, který se dostal až k soudu.
Tento přelomový soudní proces je považován za nejvýznamnější případ ve Francii po MeToo a vyvolává klíčovou otázku: Je země, proslulá svou kulturou svádění, konečně připravena pohnat své kulturní velikány k odpovědnosti?
Podle žalobců Depardieu jednu z žen uvěznil nohama a poté ji před svědky osahával v pase a na prsou. Čtyřiapadesátiletý kulisák popsal hercovo chování v rozhovoru s investigativním médiem Mediapart z roku 2021 a vzpomínal, jak Depardieu křičel, že kvůli horku „ji ani nemůže dostat nahoru“, a pak řekl: „Pojďte si sáhnout na můj velký slunečník. Strčím ti ho do (spodních) partií.“ Tvrdila, že ji pak násilím chytil a že ji museli odtáhnout bodyguardi.
Druhá žena, 34letá asistentka režie, tvrdila, že byla osahávána na place i na ulici. Jak je v podobných případech obvyklé, totožnost žalobců byla v zájmu ochrany obětí utajena.
Depardieu všechna obvinění odmítl. V otevřeném dopise zveřejněném v novinách Le Figaro v říjnu 2023 rozhodně prohlásil: „Nikdy, ale opravdu nikdy jsem nezneužil žádnou ženu. Pomyšlení, že jsem někomu ublížil nebo mu způsobil nepříjemné pocity, je pro mě nepřijatelné.“ Dodal: „Vždy jsem se provinil pouze tím, že jsem byl příliš milující, příliš velkorysý nebo že jsem měl příliš silný temperament.“
Depardieuův právník Jérémie Assous označil žalobu za nepodloženou. Dále poznamenal, že herec, který nedávno podstoupil čtyřnásobný bypass a trpí cukrovkou, se bude soudu účastnit s přestávkami naplánovanými tak, aby se přizpůsobily jeho zdravotnímu stavu.
Ve Francii, kde se kultura pomalu staví ke zneužívání, je soudní proces o to pikantnější. Zatímco Hollywood se v důsledku #MeToo rychle propadl, francouzský filmový průmysl zaujal váhavější přístup. Někteří hnutí odmítali jako neslučitelné s francouzskými hodnotami a tvrdili, že představuje hrozbu pro svobodu projevu a kulturu flirtu národa.
Mnozí tvrdí, že skutečnost, že Roman Polanski, odsouzený v USA za nezákonný sex s nezletilou a obviněný několika dalšími ženami, může ve Francii nadále žít a pracovat bez větších následků, svědčí o širším postoji země. Jeho ocenění César 2020 za nejlepší režii vyvolalo protesty, včetně protestu herečky Adèle Haenelové, která znechuceně odešla.
Možná se však schyluje ke změně. V únoru byl režisér Christophe Ruggia odsouzen za sexuální zneužívání Haenelové v dětství. Haenelová, která již na protest odešla z filmového průmyslu, je nyní významným hlasem v boji proti zneužívání.
Judith Godrècheová, další otevřená osobnost, obvinila režiséry Benoîta Jacquota a Jacquese Doillona, že ji v mládí sexuálně zneužívali – oba muži tato obvinění popírají.
I tváří v tvář měnící se kultuře však přetrvává odpor. V roce 2018 podepsalo více než 100 významných francouzských žen, včetně herečky Catherine Deneuveová, otevřený dopis v deníku Le Monde, v němž hájily takzvanou „svobodu obtěžovat“ a tvrdily, že flirtování by nemělo být ztotožňováno s obtěžováním.
euronews/ gnews.cz – RoZ