Čína není velkou prosperující moderní zemí jen dnes. Byla jí i po mnoho staletí, tisíciletí v minulosti, kdy dokázala postavit díla do té doby neviděná a také dlouho nepřekonaná. Díla, jako je Velký kanál, který zemi zajistil dopravní obslužnost na obrovské vzdálenosti po vodě a ruku v ruce s tím i prosperitu a blahobyt pro svůj lid. A i když dnes uchvacuje svět opět svou šikovností a mnohými technickými skvosty, na svou historii nezapomíná. Tak jako ve městě Yangzhou. Většina velkých čínských měst se vyznačuje centrem plným mrakodrapů, ale i obytnými periferiemi s vysokými až třicetipatrovými domy. Yangzhou je ale jiné. Již od pradávna je toto město známé jako „město zelených vrb“, a skutečně městská zeleň zde hraje velmi významnou roli Co je ale ještě sympatičtější, je místní architektura. Yangzhou totiž mnohem více připomíná evropská města. Budovy zde zdaleka nejsou tak vysoké, jako jinde. Obvykle čtyř až šestipatrové domy v klasických městských ulicích naopak nabízejí pro Evropana známou atmosféru.
Nejlepší životní prostředí
I když z našeho pohledu nejde o nijak malé město, má okolo pěti milionů obyvatel, z čínského měřítka menším městem je. Ale ani turista nemá pocit, že je v milionovém městě. A to hlavně díky všudypřítomným parkům. Město se může pochlubit téměř 45% podílem zeleně v zastavěných oblastech. Na jednoho obyvatele připadá 20,2 metrů čtverečních zeleně. V roce 2006 získalo Yangzhou ocenění „UN-Habitat Scroll of Honour Award“, tedy „Ocenění OSN za nejlepší životní prostředí“. Zároveň je toto město známé jako „hlavní město potravin“. Místní kuchyně je výtečná, ale asi nejznámější odsud je smažená rýže.
Yangzhou je známé také jako „světové hlavní město kanálů“, protože se na jeho území setkávají řeka Yangtze a řekou Huai a obě tyto řeky napájejí vodou Velký kanál. Řeky napájejí také soustavu jezer a kanálů a vodní plocha tak tvoří 26,3 % celkové rozlohy města. Yangzhou má ale také poutavou starobylou část, staré město o rozloze 5,09 kilometrů čtverečních z období dynastií Ming a Qing. To je jedním z nejzachovalejších ve východní Číně.
Velký kanál
To, co městu přineslo slávu a bohatství byl v minulosti hlavně Velký kanál. Od roku 486 př. n. l., kdy král Fuchai z rodu Wu vybudoval kanál Han Gou a postavil město Han, sdílí Yangzhou s Velkým kanálem symbiotický vztah, s historií dlouhou více než 2500 let.
Od té doby Číňané budovali postupně více kanálů, aby urychlili pohyb zboží, ale jak šel čas a měnilo se prostředí, některé kanály zanikly a jiné měnily trasu. Nakonec ale v roce 605 n. l. nařídil císař Yang Guang, druhý císař dynastie Sui, vyhloubení Velkého kanálu, aby vyhověl politickým, ekonomickým a vojenským potřebám sjednoceného národa. Spojil tak jednotlivé kanály v jeden velký celek. V roce 611 n. l. byl Velký kanál dokončen a stal se hlavní dopravní tepnou mezi jižní a severní Čínou. Vznikla tak řada gigantických stavebních děl, která vytvořila největší a nejrozsáhlejší soubor stavebních projektů na světě před průmyslovou revolucí.
Velký kanál dosáhl nového vrcholu za dynastie Yuan (13. století), kdy vytvořil jednotnou síť vnitrozemské plavby sestávající z více než 2000 km umělých vodních cest, které spojovaly pět nejdůležitějších povodí v Číně, včetně Žluté řeky a Yangtze.
Velký kanál je vzorem, pokud jde o zvládání obtížných přírodních podmínek, což se odráží v mnoha stavbách, které jsou plně přizpůsobeny rozmanitosti a složitosti okolností. Zahrnuje například inovativní rané příklady hydraulických technik, zdymadel a vodních přechodů. Je také svědectvím specifického know-how při stavbě hrází, jezů a mostů a originálního a důmyslného využití materiálů, jako je kámen a sbíjená zemina, a použití smíšených materiálů (např. hlíny a slámy). To vše dohromady ukazuje neuvěřitelné schopnosti a vyspělost staré Číny.
Kulturní dědictví
Jako důležitá dopravní tepna fungoval Velký kanál i v moderní historii. Podél něj se ale často místo obchodních center jako v minulosti stavěly spíše továrny a výrobní centra, která ničila vodu v něm i okolní prostředí. V 80. a 90. letech 20. století byla oblast Sanwan největší průmyslovou zónou města Yangzhou, kde po obou stranách kanálu stálo více než 80 továren na výrobu pesticidů, kožedělných výrobků a cementu, což vedlo ke zhoršení kvality vody, zamoření vodních toků a výrazným ekologickým problémům.
Počátkem roku 2010 přišlo první „znovuzrození“ oblasti Sanwan, kdy místní úřady označily její plánování a rozvoj za zásadní iniciativu ke zlepšení ekologického prostředí jihovýchodního Yangzhou. Prvním krokem bylo přemístění 89 průmyslových podniků, které byly postupně uzavřeny nebo přestěhovány. Kromě toho bylo obnoveno 680 mu (45 hektarů) mokřadů. V září 2017 byla odhalena zcela nová oblast Sanwan, která se z „městské jizvy“ proměnila v malebný ekologický mokřad.
V roce 2014 bylo 27 zachovalých sekcí a 58 historických památek na jeho toku zapsáno na Seznam světového dědictví UNESCO, z toho 10 památek a šest úseků kanálu přímo v Yangzhou, což dalo impuls pro novou éru ochrany a využití kulturního dědictví. V roce 2019 byla zahájena stavba velkého moderního muzea Velkého kanálu, které bylo v roce 2021 otevřeno veřejnosti. A od té doby jej každý rok navštíví miliony návštěvníků.
Muzeum plné zážitků
Muzeum Velkého čínského kanálu se rozkládá na ploše téměř 79 000 metrů čtverečních a nabízí rozsáhlou expozici, která zahrnuje všechna období, regiony a aspekty obohacujícího života, který Velký kanál poskytl. Muzeum nabízí 13 jedinečně stylizovaných výstavních prostor. V první z nich najdete průřez historií Velkého kanálu, jehož vrstvy bahna například archeologům nabízejí dokonalý pohled do minulosti, skrze zachovalé kusy keramiky či nářadí. Každá vrstva přitom znamená určité období historie. Najdete zde i názorné kopie významných staveb kolem kanálu, mostů, i modely vesnic a měst.
Až dech beroucí je sál s názvem „Lodě na kanálu“, který kombinuje fyzické modely lodí s multimediálním interaktivním vybavením a projekcí a nabízí tak ohromující zážitek. V prostoru vysokém 17 metrů představuje repliku lodi Shafei z doby vlády Kangxi (1622-1722) v plném měřítku. Na zdích kolem jsou promítány scény vytvářející živý obraz města té doby. Návštěvníci tak mají při prohlídce výstavní haly pocit, jako by nastoupili na skutečnou loď na kanále a pluli po řece. V hale před tím je zase umístěno celkem 78 modelů lodí, které jsou formou nehmotného kulturního dědictví Číny a zobrazují vývoj loďařství na Velkého kanálu.
Souřástí muzea je také nově hala s názvem „Městská prosperita podél Velkého kanálu“. Jde o kopii staré rušné městské ulice v plném měřítku, s dlážděnou cestou, starobylými domy i skutečnými obchody. Kombinuje tak muzejní historickou výstavu s živými představeními a nabízí návštěvníkům komplexní zážitek z prohlídky, účasti, interakce, stravování a nakupování.
Průmyslová budoucnost
Ale nejenom Velký kanál a turisté přinášejí městu prosperitu a slávu. Díky své poloze se město nachází na křižovatce pozemní a námořní Hedvábné stezky. Ta fungovala v minulosti a funguje i dnes.
V devadesátých letech 20. století se v Yangzhou dařilo průmyslu, jehož hospodářský růst pohánělo osm hlavních odvětví – automobilový průmysl, stavba lodí, chemický průmysl, oděvní průmysl, dieselové motory, kontejnery, klimatizace a další specializovaná odvětví. Tento jev byl nazván „yangzhouským fenoménem“ rozvoje ekonomiky velkého rozsahu. Od svého administrativního oddělení od města Taizhou v roce 1996 zažívá Yangzhou silný průmyslový růst.
Nyní se může pochlubit třemi vyspělými výrobními klastry, jejichž hodnota produkce přesahuje 100 miliard RMB: automobily a autodíly, špičková zařízení a nová energetická zařízení. S více než 1700 podniky špičkových technologií a více než 1400 podniky se zahraničními investicemi přesahuje celkový objem dovozu a vývozu Yangzhou 100 miliard RMB. Disponibilní příjem na obyvatele dosáhl 47 717 RMB, což představuje meziroční nárůst o 6,4 %. Tyto klíčové ukazatele dokládají stabilní pokrok a pozitivní trendy v rozvoji města.
Součástí městského celku je i okres Baoying, dvě okresní města (Gaoyou a Yizheng), tři části (Jiangdu, Hanjiang a Guangling) a tři funkční zóny. Zóna ekonomického a technologického rozvoje, ekologická vědecká zóna a zóna pro rozvoj zemědělství. Yangzhou je tak vedle města s nejlepším prostředím pro život i městem se světlou budoucností, která přichází ruku v ruce s pokrokem a inovacemi.
Helena KOČOVÁ
gnews.cz-jav_07