Miliony herních konzolí a herních počítačů se vyrábějí mimo Spojené státy. Navzdory ve středu oznámenému pozastavení recipročních cel pro většinu obchodních partnerů může prezident Donald Trump ve svých plánovaných odvodech stále pokračovat. Tvrdí, že je čas, aby země opět zbohatla – což většina ekonomů považuje za zjednodušující a krátkozraké prohlášení.
„V tuto chvíli je to opravdu, ale opravdu velký problém,“ říká Christopher Dring, šéfredaktor obchodní publikace The Game Business. „Vnímám to téměř jako hrozbu pro průmysl, jak ho známe. Máte tu komponenty z celého světa – většina z nich pochází z asijských zemí a většina z nich čelí obrovským clům. Takže tyto výrobky by se mohly v USA extrémně prodražit.“
Nejde však jen o hardware, jako jsou konzole a počítače, který by mohl utrpět újmu. Někteří výrobci konzolí, jako například japonská společnost Nintendo, hrají velkou roli v propagaci a vývoji her. Dring říká, že cla by mohla poškodit ziskové marže a snížit ochotu společností investovat do nových produktů.
„Dostanete se do podivného kruhu, kdy společnosti ze strachu hrají na jistotu,“ vysvětluje. „Soustředí se na to, co dělají dobře, místo aby zkoušely nové věci. Ale jsou to právě nové nápady, které zvětšují trh. Takže se dostanete do situace, kdy se vyrábějí stále stejné věci, a tak se ocitnete v sestupné spirále.“
Již nyní se objevují náznaky potíží. Společnost Nintendo minulý týden oznámila, že předprodej konzole Switch 2 bude zahájen na začátku května. Tento plán pozastavilo, když Trump oznámil nejnovější cla, a uvedlo, že chce posoudit, jaký dopad by mohla mít na jeho výrobky. Společnost však stále hodlá Switch 2 představit v původním termínu uvedení na trh, tedy 5. června.
K otřesům v tomto odvětví dochází necelý rok po vydání filmu Černý mýtus: Wukong. Podle vývojářské společnosti Game Science se jí za pouhé tři dny prodalo více než 10 milionů kusů, čímž se „Black Myth“ stal jedním z nejrychleji prodávaných titulů vůbec.
Hra je založena na čínské knize napsané před 400 lety, a přesto se stala hitem po celém světě. Podle vědců její úspěch dokazuje, že hry jsou mnohem víc než jen koníček.
„Hry mají neuvěřitelnou moc spojovat lidi napříč kulturami,“ říká Dr. Timothy Peacock, ředitel Games Lab na University of Glasgow. „Díky nim máte pocit, že jste uvnitř příběhu. Osvojujete si dovednosti. Čelíte morálním výzvám. Prožíváte růst. A to je něco, co pomáhá vytvořit toto hlubší zapojení. A to vše podněcuje globální rozhovory, které lidi spojují.“
Ale takových rozhovorů může být méně, pokud herní průmysl dostane ránu.
„Už teď je těžké dosáhnout úspěchu ve videohrách,“ říká Dring. „Teď to bude ještě těžší a člověk se musí ptát, jestli se investoři a herní společnosti budou snažit vybudovat další projekt, jako je ‚Black Myth‘. Existuje obava, že do takového rizika nepůjdou.“
CMG/gnews.cz-jav