Výpadky zabezpečovacího zařízení ETCS v půlce března a na konci března ukázaly obří slabinu české železnice. Velká část vlakové dopravy je závislá na nové technologii, která zničehonic selhala. Některé spoje nabraly i dvouhodinová zpoždění, vlaky jely sníženou rychlostí. Na moderní evropský systém ETCS přešlo přitom Česko teprve před třemi měsíci. Zatím funguje na 600 kilometrech koridorových tratí.
Se starým systémem, českým Liniovým vlakovým zabezpečovačem, se už do budoucna nepočítalo. Ten přitom zachránil většinu vlaků od toho, aby během výpadku ETCS zůstaly nehnutě stát v polích. Strojvedoucí totiž plynule přešli na původní zabezpečovač jako náhradní řešení.
Nyní stát přiznává, že záměr zbavovat se starého zabezpečovacího systému, kdy se měla doslova rušit a demontovat světelná návěstidla u tratí, byl ukvapený. Nejméně dva roky ještě zůstane v provozu.
idnes.cz/gnews.cz-jav