Kampaň Suchej únor již po třinácté upozorňuje na rizikovou konzumaci alkoholu v Česku a inspiruje k měsíční abstinenci. Letos přináší novinku „Dopis sám sobě“, která pomůže účastníkům nastavit individuální motivaci a sledovat vlastní pokrok. V loňském roce se do kampaně zapojilo 17 % dospělých Čechů, což představuje přibližně 1,2 milionu lidí. Polovina registrovaných účastníků navíc uvádí, že snížili spotřebu alkoholu i dlouhodobě.
Od svého vzniku v roce 2013 je Suchej únor osvětovou kampaní, která nejen vyzývá k měsíční abstinenci, ale především motivuje k zamyšlení nad vlastními návyky a možnostmi změny. „Suchej únor není jen o tom, že se na měsíc vzdáme alkoholu. Je to příležitost zjistit, jak na tom jsme, a případně udělat krok ke zdravějšímu životnímu stylu, což většina Sušičů i reálně dělá,“ vysvětluje Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor.
Průměrná spotřeba alkoholu v České republice sice pozvolna klesá, stále však patříme mezi největší konzumenty na světě – každý Čech ročně vypije v průměru 13,29 litru čistého alkoholu. Alkohol v Česku poprvé ochutnají děti již ve 12 letech a každý desátý dospělý pije alkohol denně.*
„Češi pijí hodně a rizikově, a co je horší, situace se výrazně nelepší. Změny v oblasti politiky a regulace alkoholu jsou v Česku nezbytné. Kampaň Suchej únor je vlastně světlou výjimkou a jedním z mála příkladů funkční preventivní akce na celostátní úrovni. I krátkodobá pauza od alkoholu může mít pozitivní dopad na fyzické i psychické zdraví, ale u významné části účastníků Suchého února přetrvávají pozitivní změny ve vzorcích užívání alkoholu a ve snížení jeho spotřeby dlouhodobě. Svým záběrem a účinností tak má Suchej únor potenciál zlepšit zdravotní stav celé české populace,“ říká Viktor Mravčík, expert na závislosti a ředitel výzkumu ve Společnosti Podané ruce.
Podle Tomáše Šebka, lékaře a zakladatele think-tanku Ministr zdraví, patří alkohol k hlavním faktorům snižujícím délku dožití ve zdraví. „Podívali jsme se na data o zdraví a spočítali, že malé pivo nám ubere přibližně 26, panák 33 a dvě deci vína 50 minut života v plné kvalitě. Zkuste si dopad abstinence zjistit schválně sami. Když potom během výzvy jednorázově selžete, nevzdávejte se – důležité je pokračovat tam, kde jste skončili. Nenechte jedno zaváhání zničit celý měsíc,” vyzývá Tomáš Šebek.
Řada českých a slovenských odborníků kampaň dlouhodobě podporuje a mnozí z nich rovněž přispěli do knihy Suchej únor, která vyšla v roce 2021.
„Dopis sám sobě“ jako individuální průvodce a motivace
K dosažení cílů může letošním Sušičům pomoci jednoduchý, ale efektivní nástroj: „Letošní ročník přináší nový koncept „Dopis sám sobě“, který účastníky vybízí zvolit si individuálně svoje cíle, pomáhá jim udržet motivaci a reflektovat dosažený pokrok. Na začátku výzvy si na našem webu každý Sušič napíše dopis, kde si stanoví vlastní důvody a cíle pro měsíc bez alkoholu i dalších škodlivých libůstek. Během února získají účastníci pravidelnou podporu prostřednictvím motivačního kalendáře a tipů na inspirativní aktivity, které jim pomohou zaměřit se na nové zážitky a zábavu bez alkoholu. Na konci února Sušičům zašleme jejich dopisy s reflektujícími otázkami zpět, aby si mohli porovnat svá očekávání s dosaženými výsledky,”popisuje Petr Freimann.
Výhody abstinence, které dlouhodobě uvádí účastníci předchozích ročníků (Sušiči), zahrnují**:
- Čistá hlava (78 % účastníků)
- Lepší spánek a více energie (58 % účastníků)
- Nižší výdaje (59 % účastníků)
- Úbytek na váze (35 % účastníků)
Suchej únor je příležitostí objevit, co všechno může měsíc bez alkoholu přinést. Na stránkách www.suchejunor.cz budou od prvního únorového týdne k dispozici veškeré informace k zapojení, další inspirace je na FB a IG Suchej únor. Podporu celé sušící komunity pak účastníci naleznou ve FB skupině Sušíme 2025.
ZDROJE:
* Zpráva o alkoholu v ČR 2023, ** Kampaň Suchej únor 2022
INFORMACE O KAMPANI
Suchej únor se stal již každoroční českou tradicí, která nabízí jedinečnou příležitost (za podpory velké části společnosti) okusit měsíční život bez alkoholu, udělat něco pro své zdraví, vyzkoušet si, do jaké míry máme alkohol pod kontrolou a do jaké míry ovládá alkohol nás. Dopady kampaně jsou k dispozici zde.
Suchej únor/ gnews – RoZ
FOTO – archiv gnews