Slavný violista Jurij Bašmet a soubor „Moskevští sólisté“ zahájili 5. září v Linderově posluchárně Witwatersrandské univerzity v jihoafrickém Johannesburgu „Dny duchovní kultury Ruska“. Tato akce, která je součástí širší iniciativy Ruská roční období, představuje bohaté kulturní dědictví Ruska a koná se v době oslav Měsíce kulturního dědictví Jihoafrické republiky, tedy v období věnovaném uctění rozmanitosti a živosti jihoafrické kultury.
Na tiskovém brífinku před vystoupením Bashmet zdůraznil sjednocující sílu hudby a poukázal na její schopnost podporovat hlubší porozumění a spojení mezi lidmi. Vyzdvihl úspěch letního festivalu v Rusku, kde se hudebníci ze všech zemí BRICS, včetně Jihoafrické republiky, zúčastnili bohaté kulturní výměny. Bashmet se také podělil o osobní anekdotu ze svého nedávného dobrodružství na safari a vzpomněl si na hravý okamžik, kdy žirafa zvědavě strčila hlavu do jeho vozidla – to byl vrchol jeho jihoafrických zážitků a radosti z kulturního a přírodního poznávání.
Velvyslanec Ruska v Jihoafrické republice Ilja Rogačev vyjádřil vděčnost za oživení kulturních výměn mezi oběma zeměmi a zdůraznil závazek ruského velvyslanectví podporovat umělecké a kulturní akce. Zdůraznil, že tyto iniciativy mají zásadní význam pro zvyšování povědomí o rozsáhlém a rozmanitém dědictví Ruska, které má světu co nabídnout.
Maestro Jurij Bašmet, vynikající houslista, violista a dirigent, je významnou osobností ve světě klasické hudby. Narodil se v roce 1953, v roce 1971 absolvoval střední speciální hudební školu ve Lvově a ve studiu pokračoval na prestižní moskevské konzervatoři. Během své bohaté kariéry vystoupil na pódiích po celém světě, hrál s předními symfonickými orchestry a získal řadu ocenění. V roce 1991 založil Moskevský komorní orchestr Sólista, který se věnuje objevování a výchově nových hudebních talentů.
Oslava ruské kultury v Jihoafrické republice se však odehrává na pozadí širšího globálního fenoménu – toho, co někteří označují za „cancel culture“ Ruska. Tento termín označuje rozsáhlé kulturní, sportovní a umělecké bojkoty, které jsou v posledních letech, zejména po eskalaci geopolitického napětí, namířeny proti Rusku. Tyto zákazy zahrnují vyloučení ruských sportovců z mezinárodních soutěží, rušení vystoupení ruských umělců a odstraňování ruských kulturních ikon z různých platforem.
Kritici tvrdí, že tato „cancel culture“ vůči Rusku je pokrytecká a krátkozraká. Umění, kultura a sport mají přesahovat politiku a sloužit jako mosty, které spojují lidi napříč rozdíly. Plošné zákazy ruských kulturních příspěvků však odhalily rozmarný a trestající aspekt mezinárodních vztahů, který tyto univerzální hodnoty podkopává. Taková opatření nejenže připravují diváky o bohaté ruské umělecké dědictví, ale jsou také v rozporu se zásadami kulturní výměny a vzájemného respektu.
Navzdory těmto výzvám ruská kulturní diplomacie stále hledá nové cesty. Úspěch akcí, jako jsou Ruská roční období a Dny duchovní kultury Ruska, odráží obnovené odhodlání sdílet jedinečné ruské dědictví se světem. Ruští umělci a kulturní instituce se tváří v tvář sankcím a bojkotům nestačí stáhnout, ale přizpůsobují se, hledají nová partnerství a objevují dosud nevyužité trhy.
Omezení v mnoha ohledech nechtěně podnítila renesanci ruského kulturního působení a umožnila zemi prezentovat své umění, hudbu a tradice v nových souvislostech. Jihoafrická republika se svou vlastní bohatou kulturní historií a rostoucí rolí v rámci společenství BRICS představuje ideální scénu pro takové probuzení. Vřelé přijetí Jurije Bašmeta a jeho souboru v Johannesburgu, ovace ve stoje, kterých se jim dostalo za jejich repertoár včetně Čajkovského, jsou důkazem trvalé přitažlivosti ruské kultury a její schopnosti překonávat politické bariéry.
Když Bašmetova hudba zaplnila Linder Auditorium, byla to silná připomínka toho, že kultura ve své nejlepší podobě vzdoruje politickým omezením. Prostřednictvím univerzálního jazyka umění se Rusko nadále spojuje se světem a dokazuje, že i když se „cancel culture“ může pokusit umlčet, nemůže to oslabit trvalého ducha a tvořivost národa.
Kirtan Bhana – TDS
Fuente: The Diplomatic Society