Paříž, 15. října – Evropa musí zrušit svůj plán zakázat od roku 2035 nová auta s fosilními emisemi, aby snížila závislost na čínském dodavatelském řetězci baterií a využila svých technologických předností, uvedl v úterý šéf společnosti BMW Oliver Zipse.
Zipse, který dlouhodobě prosazuje, aby regulační orgány povolily různé technologie – včetně alternativních paliv, jako jsou e-paliva nebo biopaliva a automobily s vodíkovými palivovými články – uvedl, že nálada v Evropě „směřuje k pesimismu“ a region potřebuje nový regulační rámec, aby zůstal konkurenceschopný.
„Korekce cíle 100 % BEV pro rok 2035 jako součást komplexního balíčku pro snižování emisí CO2 by také umožnila evropským výrobcům OEM méně spoléhat na Čínu v oblasti baterií,“ řekl Zipse na pařížském autosalonu a dodal: „Pro udržení úspěšného kurzu je nezbytná přísně technologicky orientovaná cesta v rámci politiky.“
V březnu 2023 schválily země EU přelomový zákon, podle něhož budou muset mít všechny nové automobily od roku 2035 nulové emise CO2, což fakticky znamená zákaz dieselových a benzinových vozidel, a od roku 2030 o 55 % nižší emise CO2 ve srovnání s rokem 2021.
Výrobci automobilů, včetně BMW, VW a Renaultu, a italská vláda vyzvali ke zmírnění nebo odložení cílů pro emise CO2, protože se obávají vysokých pokut kvůli nižšímu než očekávanému prodeji elektrických vozidel.
Přesto Zipseho domovské Německo odmítlo brzké přezkoumání cílů s ohledem na potřebu jasnosti pro průmysl a naléhavost řešení změny klimatu.
Také šéf francouzské automobilové asociace PFA se v Paříži zastavil u výzvy ke zrušení zákazu pro rok 2035, ale uvedl, že je nutné se rychle „vrátit k jednacímu stolu“ a projednat revizi cílů, která je v současnosti naplánována na rok 2026.
Reuters/ gnews - RoZ
FOTO – BMW