V Mnichově probíhá od 15. do 17. října konference o spolupráci v automobilovém průmyslu mezi Čínou a Německem, která se koná již poosmé. Akce se koná v kritickém okamžiku pro obě země a nabízí důležitou platformu pro spolupráci, protože obchodní dynamika mezi Evropou a Čínou je stále složitější.
Nedávné napětí spojené s navrhovanými cly Evropské unie na čínská elektrická vozidla (EV) činí tuto konferenci obzvláště aktuální. Akce poskytuje zúčastněným stranám z obou zemí příležitost prozkoumat způsoby, jak se s těmito výzvami vypořádat a zároveň prosazovat společné hospodářské zájmy.
Začátkem tohoto měsíce Evropská komise uvedla, že si zajistila dostatečnou podporu pro zavedení nových cel. Návrh se však setkal s výrazným odporem několika členů EU, včetně Německa.
Kancléř Olaf Scholz a další klíčoví němečtí představitelé se vyslovili proti clům s tím, že konkurenceschopnost Evropy by měla být posílena spíše prostřednictvím otevřených trhů než protekcionismem. Varovali, že dodatečná cla na čínské elektromobily by mohla poškodit německou i širší evropskou ekonomiku.
V této souvislosti se konference zaměřuje na budování silnějších vazeb mezi prosperujícím čínským automobilovým průmyslem a zavedenými německými dodavatelskými řetězci. Zvláštní pozornost je věnována inovacím v oblasti elektrických vozidel, výroby dílů a dalších špičkových technologií, které mohou podpořit vzájemný růst.
Téma akce se zaměřuje na uhlíkovou neutralitu a budoucnost, což odráží společný závazek k udržitelným dopravním řešením. Obě země považují toto partnerství za způsob, jak podpořit transformaci směrem k ekologičtější mobilitě a zajistit, aby jejich průmysl zůstal konkurenceschopný v rámci globálního přechodu k čistším a účinnějším dopravním systémům.
Prohlubování spolupráce
Úzká spolupráce mezi Čínou a Německem v automobilovém průmyslu se v průběhu let prohloubila. V dubnu 2024 oznámila společnost BMW Group investici ve výši 20 miliard jüanů (2,81 miliardy USD) do své výrobní základny v Šen-jangu, která se zaměřuje na modernizaci zařízení a přípravu na výrobu modelů nové generace do roku 2026. Generální ředitel BMW Oliver Zipse uvedl, že expanze odráží strategický význam čínského trhu v rámci posunu společnosti směrem k inteligentním a propojeným vozidlům.
Mezitím se v Německu prosadily i další čínské automobilky – značky jako Roewe společnosti SAIC se probojovaly do první desítky německých prodejů elektromobilů a automobilky jako BYD a Great Wall Motor se dostaly do první pětadvacítky. NIO, další čínský výrobce elektromobilů, se v Německu etabloval koncem roku 2022, kdy otevřel inovační centrum v Berlíně a nedávno také technologické centrum pro inteligentní řízení poblíž Schonefeldu v berlínském regionu.
Němečtí spotřebitelé projevují rostoucí zájem o čínské automobilové značky. Průzkum největšího německého automobilového svazu ADAC ukázal, že téměř 60 % respondentů je otevřeno nákupu vozů od čínských výrobců. Mezi těmi, kteří si hodlají pořídit elektromobily, vyjádřilo ochotu uvažovat o čínských modelech nápadných 80 procent. Tato rostoucí akceptace odráží nejen cenovou dostupnost a kvalitu čínských elektromobilů, ale také uznání rychlých inovací, které se objevují v čínském automobilovém průmyslu.
V souvislosti s vyvíjející se obchodní dynamikou varovala Hildegard Müllerová, prezidentka Německého svazu automobilového průmyslu, před riziky eskalace protekcionismu. Podle ní by cla na čínské elektromobily „nejen dále zvýšila riziko vzájemného obchodního konfliktu, ale také by výrazně zdražila vozidla pro spotřebitele“.
Müllerová upozornila, že obchodní konflikty nemají vítěze, a zdůraznil, že ve stále propojenějším světě je pro zajištění udržitelného rozvoje globálního průmyslu nezbytná spolupráce.
CGTN/ gnews - RoZ