Ekonomika eurozóny prokázala v posledních letech pozoruhodnou odolnost navzdory náročnému prostředí, což je odrazem silné, koordinované a včasné politické reakce. Hospodářský růst by se měl obnovit mírným tempem, neboť pozitivní růst zaměstnanosti a zlepšující se podmínky financování podporují spotřebu a investice. Rozumné a dobře koordinované politiky zajistily hospodářskou stabilitu a pomohly snížit inflaci, což podpoří oživení reálných disponibilních příjmů. Zvýšila se však geopolitická rizika a politická nejistota. Narušující postupy některých obchodních partnerů by mohly negativně ovlivnit světový obchod a růst. Na základě podzimní prognózy Komise na období 2024-2026 očekáváme postupný pokles schodku veřejných financí v eurozóně a mírný nárůst míry veřejného zadlužení, i když zůstane výrazně pod svým maximem z roku 2020.
Vítáme předložení prvních střednědobých fiskálních strukturálních plánů v souladu s revidovaným rámcem správy ekonomických záležitostí, jakož i předložení návrhů rozpočtových plánů na rok 2025, které představují první konkrétní kroky k účinnému provádění nového rámce. Souhlasíme s tím, že návrhy rozpočtových plánů zůstávají zásadním prvkem koordinace fiskální politiky a budou i nadále přispívat k síle a soudržnosti eurozóny a EU jako celku. Do budoucna bude proces návrhů rozpočtových plánů důležitým nástrojem pro mnohostranný fiskální dohled a pro každoroční sledování vývoje čistých výdajů.
Hodnocení návrhů rozpočtových plánů provedené Komisí ukazuje na mírně kontrakční fiskální orientaci v eurozóně v roce 2025, a to v důsledku omezení čistých běžných výdajů spolu s pokračujícím růstem veřejných investic. To je v současné době vhodné vzhledem k vysoké úrovni schodku a dluhu v eurozóně a potřebě podpořit probíhající dezinflační proces. Vítáme, že v souladu s novým rámcem plánují členské státy s většími fiskálními problémy větší fiskální korekci. Vítáme také, že veřejné investice v eurozóně by měly pokračovat ve svém vzestupném trendu, což odráží pokračující úsilí o zvýšení investic a pozitivní dopad evropských fondů, zejména prostřednictvím nástroje pro oživení a odolnost. Investice mají i nadále zásadní význam pro konkurenceschopnou a odolnou ekonomiku.
Bereme na vědomí stanoviska Komise k jednotlivým návrhům rozpočtových plánů na rok 2025. Euroskupina diskutovala o různé míře rizika, pokud jde o dodržování fiskálních doporučení. Euroskupina vítá návrhy rozpočtových plánů, které považuje za souladné s fiskálními doporučeními. Vyzýváme členské státy, jejichž návrhy rozpočtových plánů představují na základě posouzení Komise rizika z hlediska souladu, aby byly připraveny přijmout nezbytná opatření v závislosti na povaze rizik a plnily fiskální závazky. Těšíme se na co nejrychlejší předložení očekávaných střednědobých plánů a návrhů rozpočtových plánů.
Společná měna s sebou nese i společnou odpovědnost. Euroskupina proto zdůrazňuje význam účinného provádění revidovaného rámce správy ekonomických záležitostí. Tento rámec usnadňuje strategii postupné fiskální konsolidace a zároveň podporuje investice a reformy a prosazuje udržitelný hospodářský růst, čímž zlepšuje fiskální udržitelnost v celé eurozóně. Jak jsme nastínili v nedávném prohlášení Euroskupiny o konkurenceschopnosti, jsme odhodláni zvýšit výkonnost naší ekonomiky zvýšením její výrobní kapacity a posílením její konkurenceschopnosti prostřednictvím ambiciózních investic a dobře nastavených strukturálních reforem. Euroskupina bude i nadále pozorně sledovat hospodářský a fiskální vývoj a posilovat koordinaci svých politik.
europa.eu/ gnews - RoZ