Ministerstvo zahraničních věcí ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem pro místní rozvoj oficiálně vyhlásilo soutěž na vytvoření jednotného vizuálního stylu (JVS) pro centrální státní orgány. Tato iniciativa má za cíl posílit důvěru veřejnosti v komunikaci státních institucí, přinést významné úspory a zlepšit prezentaci Česka na domácí i mezinárodní úrovni.
„Stát by se měl prezentovat směrem k občanům a ke svým partnerům transparentně a srozumitelně. Jednotná vizuální identita státní správy společně se zavedenou státní doménou gov.cz tomuto úsilí napomohou,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala.
„Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje export, pořádá ročně stovky akcí v zahraničí, desítky podnikatelských misí a veletrhů a také vytváří obraz Česka jako atraktivní země pro investory. Navenek ale často působí ústřední orgány státní správy nejednotně, kdy členové české delegace předávají vizitky a další materiály hrající všemi barvami,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
Jednotný vizuální styl pro státní správu je standardem v mnoha vyspělých zemích. Finsko přišlo s vizuální identitou, která byla snadno aplikovatelná jak na tištěné, tak na digitální materiály, což zvýšilo přístupnost a pomohlo občanům lépe se orientovat ve státní správě. Dánský jednotný vizuální styl je ukázkou toho, kdy jasně definované grafické prvky a loga státních institucí přispívají k vyšší srozumitelnosti a přístupnosti pro občany. Stejně tak Švédsko zavedlo koherentní design pro vládní orgány, což umožňuje konzistentní identifikaci úředních dokumentů, webových portálů a oficiálních komunikací.
„V rámci Česka nový vizuální styl posílí jednotnost a rozpoznatelnost státních institucí a přinese občanům větší přehlednost při orientaci v komunikaci. Navíc, podobně jako v případě Kanady, která přijetím jednotného designu ušetřila miliony dolarů ročně na administrativních nákladech, i Česko očekává dlouhodobé úspory přesahující 100 milionů korun,“ řekl k jednotnému vizuálnímu stylu ministr zahraničí Jan Lipavský.
Zavedení JVS je rovněž ekonomickým opatřením, které sníží výdaje státních institucí na grafické materiály. Současná praxe, kdy každé ministerstvo a instituce využívá své vlastní logo a vizuální styl, generuje náklady spojené s pravidelnou aktualizací těchto materiálů. JVS odstraní potřebu vytvářet nové designy pro jednotlivé orgány, což bude mít pozitivní dopad na efektivitu státního rozpočtu. Tímto krokem Česko následuje příklad Nizozemska, kde sjednocení vizuálního stylu vedlo k výrazným úsporám a větší efektivitě při správě veřejných rozpočtů.
Soutěž je navržena jako otevřená a jednokolová, což zajišťuje rovné podmínky pro všechny účastníky. Odborná komise složená z nezávislých expertů na grafický design bude hodnotit anonymní návrhy na základě kvality a inovativnosti. Přihlášky je možné podávat v průběhu následujících tří měsíců. Soutěž tak nabízí jedinečnou příležitost českým grafickým studiím stát se součástí významného projektu s národním dosahem.
První podklady byly zveřejněny již 30. října, finální verze dokumentů byly doplněny dnes. Mezi základní požadavky zadavatele patří:
* Symbol má vycházet z malého státního znaku (od heraldika Jiřího Loudy). Charakteristikou tohoto znaku je bílý dvouocasý lev ve skoku se svatováclavskou korunou na červeném poli (štítu). Tato charakteristika lva odlišuje od vyobrazení lvů ve znacích jiných států a firem. Defaultní červený podklad měl lev na erbech od 13. stol.
* Požadavkem je tvorba originálního symbolu lva, který bude modernizovaný, nadčasový, důstojný a zároveň jasně identifikovatelný s malým státním znakem popsaným výše. Symbol bude nově součástí JVS státní správy a bude tak sjednocovat všechny ústřední, ale i jiné orgány státní správy a tím i bude pro občany snadno rozpoznatelný prvkem vizuální prezentace Česka ve všech oblastech komunikace.
* Barevnost výsledného JVS státní správy bude obdobná jako stávající malý státní znak, přesto jsou akceptovatelné i další návrhy při respektování použití národních barev. Červený podklad štítu je preferovaná varianta zadavatele na doporučení odborného garanta soutěže o návrh pana Ondřeje Kafky, nicméně lze pracovat i s jinými barevnými variantami mimo českého lva. Český lev musí zůstat bílý.
* Pro eliminaci závad návrhů dále zadavatel uvádí:
● 1) lev nesmí být spící, oči by měly být otevřené, jazyk vyplazený, drápy vytažené,
● 2) lev má mít ideální proporce: zdravý, silný, svalnatý s mohutnou hřívou,
● 3) logo lva nemá být useknuté (český lev má být vidět celý),
● 4) lev má být (z našeho pohledu) vlevo hledící, ve skoku a řvoucí,
● 5) lvu nesmí chybět heraldická (svatováclavská) koruna, ideálně zlaté barvy,
● 6) lev musí být dvouocasý.
gnews – RoZ
FOTO – By Jiří Louda – Zákon 3/1993 Sb., www.lexdata.czGesetzt 3/1993 (staatl. Gesetzesblatt), www.lexdata.czLaw 3/1993 (state book of laws), www.lexdata.cz, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3670353