FOTO: Dmitry Vereshchagin
Europoslanci jsou připraveni zahájit jednání se zeměmi EU o nových opatřeních k posílení cílů snížení emisí CO2 u nových těžkých nákladních vozidel, mezi které patří autobusy, nákladní automobily a přívěsy.
Parlament v úterý přijal svou vyjednávací pozici 445 hlasy pro, 152 proti a 30 se zdrželo hlasování.
Poslanci požadují přísné cíle snížení emisí CO2 u středních a těžkých nákladních vozidel, včetně služebních vozidel (jako jsou popelářské vozy, sklápěče nebo domíchávače betonu) a autobusů. Cíle by byly 45 % pro období 2030–2034, 65 % pro období 2035–2039 a 90 % od roku 2040.
Souhlasí s návrhem Komise povolit od roku 2030 registr pouze nových městských autobusů s nulovými emisemi a navrhují dočasnou výjimku (do roku 2035) pro městské autobusy poháněné biometanem za přísných podmínek.
Zpravodaj Bas Eickhout (Zelení/EFA, NL) uvedl: „Přechod k nákladním automobilům a autobusům s nulovými emisemi je nejen klíčový pro splnění našich cílů v oblasti klimatu, ale také zásadní hnací silou pro čistší vzduch v našich městech. Poskytujeme jasnost jednomu z hlavních výrobních odvětví v Evropě a jasnou pobídku k investicím do elektrifikace a vodíku. Stavíme na návrhu Komise tím, že rozšiřujeme oblast působnosti a přizpůsobujeme několik cílů a měřítek, abychom dohnali realitu, protože přechod probíhá rychleji, než se očekávalo.
Tisková konference
Zpravodaj Bas Eickhout bude informovat novináře po hlasování v úterý 21. listopadu ve 13:30 SEČ v místnosti pro tiskovou konferenci Daphne Caruana Galizia (WEISS N -1/201) ve Štrasburku. Přímý přenos a záznam tiskové konference můžete sledovat na webových stránkách Parlamentu.
Další kroky
Parlament je nyní připraven zahájit jednání s vládami EU o konečné podobě legislativy.
Pozadí
Dne 14. února 2023 předložila Komise legislativní návrh na stanovení norem CO2 pro těžká nákladní vozidla od roku 2030, aby pomohla dosáhnout cíle EU v oblasti klimatické neutrality do roku 2050 a snížit poptávku po dovážených fosilních palivech. Těžká nákladní vozidla, jako jsou nákladní automobily, městské autobusy a dálkové autobusy, jsou zodpovědná za více než 25 % emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU a představují více než 6 % celkových emisí skleníkových plynů v EU.
Přijetím této zprávy Parlament reaguje na očekávání občanů, že bude řešit znečištění a bude podporovat nákup elektrických vozidel a investice do vývoje dalších neznečišťujících technologií, jak je vyjádřeno v návrzích 2(2) a 4(3) závěry Konference o budoucnosti Evropy.
(europarl.evropa.eu/RoZ)