Pátá nejstarší aerolinka na světě včera vypravila svůj poslední let. Ve 21:23 vzlétl z letiště Charlese de Gaulla (CDG) v Paříži Airbus A320 registrace OK-IOO do Prahy. Odlet proběhl s více než hodinovým zpožděním. V Praze letadlo přistálo ve 22:35, tedy se zpožděním zhruba 40 minut.
Stalo se tak vlastně „jen“ to, co bylo ČSA oznámeno už v květnu:
České aerolinie (ČSA) začátkem platnosti zimního letového řádu změní od 27. října 2024 svůj obchodní model. V rámci holdingového uspořádání se ČSA stanou řídící společností s majoritním podílem ve společnosti Smartwings. Letový provoz celé skupiny bude zajišťovat společnost Smartwings a její dceřiné společnosti na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu skupiny s využitím synergických efektů společností České aerolinie a Smartwings s cílem zvýšení produktivity při současném zachování obchodních značek ČSA a Smartwings.
Pro klienty ČSA se nic nemění. Značka ČSA a lety do všech aktuálních destinací zůstávají beze změny zachovány. Klienti si mohou i nadále kupovat letenky na webových stránkách ČSA a Smartwings, a rovněž prostřednictvím všech stávajících distribučních kanálů.
S ohledem na velikost aktuálně provozované flotily bude obchodní leteckou přepravu v rámci holdingu zajišťovat pro celou skupinu společnost Smartwings (47 letadel). Dva letouny Airbusy A320 budou i nadále létat v barvách ČSA, stejně jako čtyři nové stroje Airbus A220-300, z nichž první dva mají být dodány koncem letošního roku a další dva v první polovině roku 2025.
V rámci zvyšování efektivity budou obě společnosti provozovat od 27. října 2024 všechny lety pod jedním kódem (QS), což nemá vliv na poskytované služby a cestující.
„Je potřeba neustále optimalizovat náklady na provoz společností v rámci skupiny, zjednodušovat procesy a diverzifikovat rizika. Jedná se o kroky, které budou mít na provoz skupiny pozitivní dopad. Pro naše klienty zároveň nabídneme konzistentní, přehlednou a srozumitelnou nabídku produktů a služeb na všech letech,“ říká předseda představenstva společnosti Smartwings Jiří Jurán.
České aerolinie vznikly v roce 1923 jako Československé státní aerolinie. Dopravce patří mezi pět nejstarších dosud fungujících leteckých společností na světě. V roce 2013 do ČSA kvůli finančním potížím vstoupily korejské aerolinie Korean Air, které držely 44 procent akcií. V únoru 2018 se majoritním vlastníkem stala společnost Smartwings. V březnu 2021 se ČSA ocitly kvůli vysokým dluhům v úpadku. Novými investory se stali majitelé Smartwings Jiří Šimáně a Roman Vik s čínskými partnery. Letos v únoru se aerolinky Smartwings plně vrátily pod kontrolu českých akcionářů, téměř poloviční podíl zprostředkovaně vlastněný čínskou společností CITIC koupila česká firma Prague City Air podnikatelů Šimáněho a Vika.
O připomenutí konce jedné z nejstarších aerolinek na světě informoval na Facebooku ředitel ÚCL David Jágr: „Zítra se uzavře něco, co tady bylo 101 let. Před námi a byla to společnost, která něco znamenala. Nelze zasahovat do svobodného rozhodování právnických osob, ale pocity lze vyjádřit i během nastávajícího státního svátku. Nedělám to často, ale občas ta vlajka musí vlát níž.“
Gnews – RoZ