Zhou Shangjun
08:15, 15. dubna 2024
Zdroj: Guangming Daily
Institucionální výhoda je největší výhodou země a institucionální konkurence je nejzásadnější konkurencí mezi zeměmi. 15. dubna 2014 generální tajemník Xi Jinping na prvním zasedání Ústředního výboru pro národní bezpečnost tvůrčím způsobem předložil celkovou koncepci národní bezpečnosti, která poskytuje základní vodítko pro budování systému národní bezpečnosti. V uplynulých deseti letech jsme se drželi centralizovaného a jednotného vedení Ústředního výboru KS Číny nad prací v oblasti národní bezpečnosti, drželi jsme se celkové koncepce národní bezpečnosti a v průběhu praktického zkoumání jsme postupně vybudovali systematický, úplný, vědecký, standardizovaný a účinný systém národní bezpečnosti, přičemž modernizace systému národní bezpečnosti a schopnosti se neustále zvyšovaly. Na základě čtyř dimenzí systému národní bezpečnosti, a to strategické ideologie, systému vedení, způsobu fungování a garance lidských zdrojů, můžeme hluboce ocenit politické uvědomění a praktické úspěchy, kterých jsme dosáhli při realizaci celkové koncepce národní bezpečnosti za posledních 10 let.
- Strategické myšlení
Od 18. celostátního sjezdu KS Číny. Ústřední výbor KS Číny v čele se soudruhem Xi Jinpingem v reakci na vývojové tendence doby a ze strategické výše dodržování a rozvoje socialismu s čínskými charakteristikami v nové éře spojil marxistickou teorii národní bezpečnosti se současnou čínskou bezpečnostní praxí a vynikající tradiční čínskou strategickou kulturou a tvůrčím způsobem předložil celkovou koncepci národní bezpečnosti, která systematicky odpověděla na otázku, jak řešit společné problémy, s nimiž se potýkají velké země v procesu rozvoje, když socialismus s čínskými charakteristikami vstupuje do nové éry. Systematicky odpověděla na otázku, jak řešit společné bezpečnostní problémy, s nimiž se velké země potýkají v procesu rozvoje, a jak se vypořádat se zvláštními bezpečnostními problémy, s nimiž se potýkají v kritické fázi velkého omlazení čínského národa v nové éře socialismu s čínskými charakteristikami. Celková koncepce národní bezpečnosti je bohatá na konotace, hluboká v myšlení, přísná v logice a úplná v systému a je první významnou strategickou myšlenkou v historii strany, která byla stanovena jako hlavní zásada pro práci v oblasti národní bezpečnosti, což signalizuje, že pochopení základních zákonů národní bezpečnosti stranou dosáhlo nové úrovně.
Celková koncepce národní bezpečnosti na jedné straně zdůrazňuje uplatňování systematické vědy, systematického myšlení a systematických metod při studiu a řešení otázek národní bezpečnosti a vyzývá k integraci vnější a vnitřní bezpečnosti, vnitřní bezpečnosti a národní bezpečnosti, tradiční a netradiční bezpečnosti a vlastní a společné bezpečnosti, jakož i k integrovanému udržování a formování národní bezpečnosti. Národní bezpečnost není pouhou superpozicí bezpečnosti v různých oblastech, ale uceleným systémem, který je vzájemně ovlivňuje a přesahuje. Celkové pojetí národní bezpečnosti zdůrazňuje význam spojení mocné součinnosti strany, vlády, armády, lidu a akademické obce na všech frontách a celé společnosti, celé vlády, celého systému a všech prostředků k řešení hlavních rizik a výzev národní bezpečnosti, odráží prohloubení, rozšíření a sublimaci chápání zákonitosti práce Ústředního výboru KS Číny se soudruhem Xi Jinpingem v čele a ztělesňuje charakteristické rysy spojení teorie a praxe a sjednocení epistemologie a metodologie. Při budování systému národní bezpečnosti prokázal silnou sílu pravdy a jedinečné ideologické kouzlo.
Na druhé straně pod vedením celkové koncepce národní bezpečnosti zákon o národní bezpečnosti vědecky definuje konotaci národní bezpečnosti v nové době, a sice že „národní bezpečnost znamená státní moc, svrchovanost, jednotu a územní celistvost státu, blahobyt lidu, udržitelný hospodářský a sociální rozvoj ekonomiky a další hlavní zájmy země, které jsou relativně bez nebezpečí a vnitřních a vnějších hrozeb, jakož i schopnost zajistit stav trvalé bezpečnosti“. „. Tato definice plně integruje poznávací hlediska národních zájmů, vnitřního a vnějšího prostředí země a mezinárodní politiky a jasně říká, že podstata zajištění národní bezpečnosti spočívá v zajištění bezpečnosti hlavních zájmů a životních zájmů země, přičemž odráží požadavek brát bezpečnost lidu jako cíl, politickou bezpečnost jako základ, ekonomickou bezpečnost jako základ, vojenskou, vědeckou, technologickou, kulturní a sociální bezpečnost a podporu mezinárodní bezpečnosti jako základ; a jasně říká, že národní bezpečnost zahrnuje jak bezpečnost státu a schopnost udržet národní bezpečnost, zahrnující tradiční bezpečnostní oblasti, jako je politická bezpečnost, vojenská bezpečnost, vnitřní bezpečnost, ekonomická bezpečnost, finanční bezpečnost, kulturní bezpečnost, sociální bezpečnost, vědeckotechnická bezpečnost, síťová bezpečnost, potravinová bezpečnost, ekologická bezpečnost, bezpečnost zdrojů, jaderná bezpečnost, bezpečnost zájmů v zahraničí, vesmírná bezpečnost, hlubokomořská bezpečnost, polární bezpečnost, biologická bezpečnost, bezpečnost umělé inteligence, bezpečnost dat atd. netradiční oblasti bezpečnosti. Bohatost a rozšíření pojmu národní bezpečnost se odráží ve všech aspektech výstavby systému národní bezpečnosti. Větší důraz je například kladen na synergii a efektivitu a na podporu vzájemné podpory, koordinace a organické jednoty systému právního státu v oblasti národní bezpečnosti, systému strategie, systému politiky, systému monitorování rizik a včasného varování a systému krizového řízení.
- Struktura vedení
Největší výhodou socialistického systému s čínskými rysy je vedení Komunistické strany Číny (KS Číny) a dodržování absolutního vedení KS Číny je základní zásadou pro dobrou práci v oblasti národní bezpečnosti. Politická bezpečnost je základem národní bezpečnosti a jádrem politické bezpečnosti je režimová a institucionální bezpečnost, z nichž nejzásadnější je zajištění vedoucího a řídícího postavení ČKS a socialistického systému s čínskými rysy. Za posledních deset let se systém vedení strany pro práci v oblasti národní bezpečnosti neustále zdokonaloval, centralizovaný, jednotný, účinný a autoritativní systém vedení národní bezpečnosti se stal vyspělejším a pevnějším, práce v oblasti národní bezpečnosti byla komplexně posílena a celková iniciativa k zajištění národní bezpečnosti byla pevně uchopena.
Aby bylo možné v nové éře dobře pracovat v oblasti národní bezpečnosti, musí strana plně využít své ústřední role při řízení celkové situace a koordinaci všech stran a vytvořit systém a pracovní model, který realizuje vedení strany vertikálně až do konce, horizontálně až na okraj a komplexně pokrývá všechny aspekty země. Od 18. celostátního sjezdu ČKS strana pod silným vedením Ústředního výboru ČKS v čele se soudruhem Xi Jinpingem prosazuje práci v oblasti národní bezpečnosti od decentralizované k centralizované, od pomalé k efektivní a od reaktivní k reaktivní, a to neustálým posilováním návrhu na nejvyšší úrovni, celkového uspořádání, koordinace, celkové propagace a zaměřením se na klíčové oblasti práce, neustálým zlepšováním mechanismů vedení, jako jsou mechanismy demokratického a vědeckého rozhodování, mechanismy demokratických konzultací a mechanismy vyžadování pokynů a zpráv, jakož i zlepšováním způsobů, jakými strana vede pod centralizovanou autoritou, přímo řídí a řídí a dohlíží na práci KS Číny. Práce národní bezpečnosti prošla historickou transformací z decentralizované na centralizovanou, z pomalé na efektivní a z reaktivní na proaktivní.
Vedení práce v oblasti národní bezpečnosti stranou se stalo silnějším. Ústřední výbor pro národní bezpečnost (CNSC), zřízený po třetím plenárním zasedání 18. ústředního výboru KS Číny, slouží jako rozhodovací, poradní a koordinační orgán Ústředního výboru KS Číny pro práci v oblasti národní bezpečnosti a je odpovědný politbyru Ústředního výboru KS Číny a Stálému výboru politbyra Ústředního výboru KS Číny za celkovou koordinaci hlavních záležitostí a důležitých prací souvisejících s národní bezpečností. Zřízení tohoto orgánu je významnou inovací strany a státu při budování systému národní bezpečnosti a hraje velmi důležitou roli při zdokonalování systému národní bezpečnosti a zvyšování schopnosti národní bezpečnosti. Od svého zřízení Ústřední výbor pro národní bezpečnost v souladu s požadavky celkové koncepce národní bezpečnosti koordinuje činnost národní bezpečnosti, vytváří hlavní rámec systému národní bezpečnosti, formuje teoretický systém národní bezpečnosti, zdokonaluje systém strategie národní bezpečnosti a vytváří mechanismus pro koordinaci činnosti národní bezpečnosti a pro řízení reakce na mimořádné události, čímž poskytuje pevnou záruku kvalitnějšího, účinnějšího, spravedlivějšího, udržitelnějšího a bezpečnějšího rozvoje.
Současně se systém právního státu, v jehož rámci strana řídí práci národní bezpečnosti, stal systematičtějším a úplnějším. Články 4 a 5 zákona o národní bezpečnosti jasně stanoví institucionální mechanismus stranického vedení práce v oblasti národní bezpečnosti, pravomoci a povinnosti ústředních orgánů vedoucích národní bezpečnost a úkoly a cíle prosazování právního státu v oblasti národní bezpečnosti. Ustanovení o systému odpovědnosti stranických výborů (stranických skupin) za národní bezpečnost jasně vymezují hlavní odpovědnost stranických výborů (stranických skupin) na všech úrovních za zajištění národní bezpečnosti, čímž se vytváří silná součinnost pro národní bezpečnost. Předpisy o vedení Komunistické strany Číny v práci na národní bezpečnosti systematicky a důkladně zodpověděly řadu hlavních otázek o tom, kdo, co a jak má vést národní bezpečnost, a institucionálně posílily absolutní vedení strany v práci na národní bezpečnosti.
- Režim provozu
Modernizace systému a schopností národní bezpečnosti je koncentrovaným projevem systému národní bezpečnosti a jeho realizačních schopností. Na prvním zasedání 20. ústředního výboru pro národní bezpečnost bylo zdůrazněno, že „bychom měli urychlit modernizaci systému a schopností národní bezpečnosti, zdůraznit výraznou orientaci na skutečný boj a praktičnost, věnovat větší pozornost součinnosti a účinnosti, myšlení právního státu, vědeckému a technologickému posílení a základům zdola a prosazovat organické propojení a spojení a integraci všech aspektů výstavby“. V uplynulých deseti letech Čína vybudovala rámec hlavního systému národní bezpečnosti, vytvořila komplexní systém národní bezpečnosti založený na právním státě, strategický systém, politický systém, systém monitorování rizik a včasného varování a národní systém řízení mimořádných událostí a dále posílila součinnost a provádění dílčích systémů systému národní bezpečnosti.
Systém právního státu, strategický systém a politický systém národní bezpečnosti se staly úplnějšími. Od 18. celostátního sjezdu KS Číny bylo přijato více než 20 zákonů o národní bezpečnosti, včetně zákona o národních zpravodajských službách, protiteroristického zákona, zákona o kybernetické bezpečnosti, zákona o bezpečnosti údajů, zákona o biologické bezpečnosti, zákona o jaderné bezpečnosti, zákona o kontrole vývozu, zákona o boji proti špionáži, zákona o boji proti zahraničním sankcím a zákona o správě činnosti zahraničních nevládních organizací v zemi; a bylo formulováno a revidováno více než 110 zákonů a nařízení obsahujících ustanovení o národní bezpečnosti. Vytvořil se strukturovaný systém sestávající z ústavy, základního zákona o národní bezpečnosti, specializovaných právních předpisů ve specifických oblastech národní bezpečnosti a ustanovení týkajících se národní bezpečnosti v dalších zákonech a předpisech a systém zákonů a institucí týkajících se národní bezpečnosti se stává úplnějším. Současně se neustále zdokonaluje systém práce v oblasti národní bezpečnosti, který je integrovaný, koordinovaný a účinný; neustále se zdokonaluje trojrozměrný a účinný systém ochrany, který propojuje všechny oblasti národní bezpečnosti; systém vymáhání práva a soudnictví v oblasti národní bezpečnosti funguje na vysoké úrovni kvality; a účinně se posiluje schopnost zajistit právní stát v oblasti národní bezpečnosti a jeho provádění.
Připravenost je pro zemi běžnou praxí. Pouze v případě, že se práci v oblasti národní bezpečnosti předchází a řeší se dříve, než je pozdě, můžeme vždy převzít strategickou iniciativu. Ke zvýšení účinnosti reakce na mimořádné události přispěje vytvoření systému monitorování a včasného varování před riziky v oblasti národní bezpečnosti a národního systému krizového řízení, které vycházejí z předpokladu identifikace zdroje rizika, posouzení jeho povahy, analýzy jeho příčin a předvídání jeho trendu, včasného varování a tvorby plánů pro případnou tendenci, prevence a kontroly hlavních bezpečnostních rizik v této oblasti, prevence překrývání a rezonance bezpečnostních rizik v různých oblastech, vytvoření a zdokonalení základního mechanismu pro zvládání mimořádných událostí a krizí a vybudování rámce pro velkou bezpečnost a velkou reakci na mimořádné události. Vytvoření spolehlivého základního mechanismu pro reakci na mimořádné události a krize a vybudování rámce pro velkou bezpečnost a reakci na mimořádné události pomůže zlepšit schopnost účinně reagovat na mimořádné události a krize. Zpráva 18. celostátního sjezdu KS Číny navrhuje „vytvořit a zdokonalit mechanismus hodnocení rizik pro sociální stabilitu při přijímání závažných rozhodnutí“, zpráva 19. celostátního sjezdu KS Čína vyzývá ke „zdokonalení mechanismu prevence a kontroly rizik ve všech aspektech“ a zpráva 20. celostátního sjezdu KS Číny zdůrazňuje zdokonalení „systému monitorování rizik a včasného varování“. Zpráva 20. sjezdu strany zdůrazňuje zlepšení „systému monitorování rizik a včasného varování“. První zasedání dvacátého zasedání Ústředního výboru národní bezpečnosti zdůraznilo, že „nový bezpečnostní model by měl být využit k zajištění nového modelu rozvoje“ a že „bychom měli zlepšit komplexní systém pro řešení národních bezpečnostních rizik s monitorováním v reálném čase a včasným včasným varováním a dobrou kombinací úderů“. Současně se stále více zdokonaluje národní systém řízení mimořádných událostí. v roce 2018 vydal Ústřední výbor KS Číny program prohloubení reformy stranických a státních institucí, v němž navrhuje, aby „za účelem prevence a řešení závažných bezpečnostních rizik, zdokonalení systému veřejné bezpečnosti, integrace a optimalizace sil a prostředků pro řešení mimořádných událostí a podpory vytvoření systému reakce na mimořádné události s čínskými charakteristikami, který je jednotný ve velení, specializovaný na stálé i trvalé, pohotové, nahoru i dolů a kombinovaný s úrovní a bojovou činností V roce 2022 vydala Státní rada Národní plán systému reakce na mimořádné události pro 14. pětiletý plán, který objasňuje celkové cíle, úkoly, prevenci a zmírňování rizik, výstavbu systému řízení mimořádných událostí a celkové cíle systému řízení mimořádných událostí. Státní rada vydala v roce 2022 Národní plán systému reakce na mimořádné události pro 14. pětiletý plán, který upřesňuje celkové cíle, úkoly, prevenci a zmírňování rizik, výstavbu sil pro reakci na mimořádné události a záchranných systémů a výstavbu kapacit pro reakci na mimořádné události a bezpečnost a podporuje vytvoření systému řízení reakce na mimořádné události, který je jednotný ve velení, specializovaný, pohotový a propojený nahoru a dolů.
- Zabezpečení talentů
Staří lidé říkali: „Získejte jejich lidi a ne jejich zákon, pak věci nebudou fungovat; získejte jejich zákon a ne jejich lidi, pak zákon nebude moci pomoci. Lidé a právo a kapitál, a vláda do světa.“ Kvalitní fungování systému národní bezpečnosti nelze oddělit od kvalitního národně bezpečnostního kádru. Kádr národní bezpečnosti je důležitou silou pro zajištění národní suverenity, bezpečnosti a rozvojových zájmů a hraje důležitou roli při obraně socialistické státní moci, udržování sociálního smíru a stability a ochraně životů a majetku lidí. Vybudování kvalitního národně bezpečnostního kádru, který je ctnostný a talentovaný, je důležitým prvkem při podpoře modernizace národně bezpečnostních schopností a je základní zárukou národně bezpečnostního systému.
Posílit budování kádrů národní bezpečnosti. K vybudování nezničitelného národně bezpečnostního kádru je nezbytné posílit stranickou výstavbu národně bezpečnostního systému, posílit koordinaci a prostoupit vedení strany všemi aspekty a procesy práce v oblasti národní bezpečnosti a neustále zlepšovat schopnost a jistotu strany řídit směr, plánovat celkovou situaci, formulovat politiky a prosazovat reformy. Posílila také budování kapacit kádrů národní bezpečnosti, zdůraznila jejich praktickou, pragmatickou a efektivní orientaci a komplexně zvýšila jejich schopnost uplatňovat zákony a politiky, předcházet rizikům a kontrolovat je, pracovat s masami, uplatňovat vědu a techniku a řídit veřejné mínění. Trvá také na spojení přísného řízení s velkorysou láskou a na tom, aby pobídky a omezení měly stejnou váhu, a v celém procesu budování kádrů národní bezpečnosti uplatňuje přísné řízení kádrů, aby se vytvořilo dobré ekologické prostředí čistoty a spravedlnosti a příznivé prostředí pro podnikání.
William SHAKESPEARE Posílení vzdělávání pracovníků národní bezpečnosti: V roce 2018 vydalo ministerstvo školství „Prováděcí stanoviska k posílení vzdělávání v oblasti národní bezpečnosti na vysokých, středních a základních školách“, v nichž výslovně navrhlo zřízení oboru vědy o národní bezpečnosti prvního stupně. V zájmu konsolidace vědeckého výzkumu a přípravy talentů v oblasti národní bezpečnosti Výbor pro akademické tituly Státní rady a ministerstvo školství v roce 2020 formálně zřídily obor první úrovně národní bezpečnosti v rámci kategorie mezioborových disciplín a Pekingská univerzita, Univerzita Tsinghua a Jihozápadní univerzita politických věd a práva se staly první skupinou autorizačních míst doktorského studia pro obor první úrovně národní bezpečnosti. V roce 2023 Ústřední výbor pro národní bezpečnost projednal a přijal Stanoviska o komplexním posílení vzdělávání v oblasti národní bezpečnosti, která provedla zvláštní nasazení pro komplexní posílení vzdělávání v oblasti národní bezpečnosti. V této souvislosti by měl být posílen základní teoretický výzkum národní bezpečnosti s cílem podpořit vytvoření dokonalého oborového systému, akademického systému a systému diskurzu národní bezpečnosti s čínskými charakteristikami v oblasti ideologie a teorie národní bezpečnosti, strategie národní bezpečnosti, řízení národní bezpečnosti a technologie národní bezpečnosti, organizovat přípravu základních učebních materiálů pro národní bezpečnost, posílit výstavbu fakulty národní bezpečnosti a vybudovat tým vyučujících s pevným politickým postojem, hlubokými teoretickými dovednostmi a znalostí čínské kultury, Rovněž posílí budování pedagogického sboru pro národní bezpečnost, vytvoří tým odborníků na národní bezpečnost na vysoké úrovni s pevným politickým postojem, hlubokými teoretickými znalostmi a znalostí čínských národních podmínek, aby položil pevný základ pro výchovu talentů pro národní bezpečnost na vysoké úrovni a komplexních schopností.
(Autor: Zhou Shangjun, profesor Jihozápadní univerzity politických věd a práva, zvláštní výzkumný pracovník Xi Jinpingova institutu právního státu v Chongqingu)
Huang Jin, Wan Peng/gnews.cz-JaV
http://theory.people.com.cn/n1/2024/0415/c40531-40216028.html